خبرنگار جوان فرانسوی پس از تحمل نزدیک به سه ماه حبس در ترکیه، سرانجام آزاد و وارد پاریس شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ "لوپ بورو"، خبرنگار 27 ساله فرانسوی، حدود هفت هفته پیش در ترکیه به اجرای «اقدامات تروریستی» متهم و بوسیله پلیس این کشور بازداشت شد. این جوان فرانسوی دانشجوی خبرنگاری است و با شبکه تلویزیونی tv5 نیز همکاری داشت.

وی اواخر ژوئیه در جنوب شرقی استان «شرناک»، واقع در مرز عراق و ترکیه، بازداشت شد. دولت ترکیه «بورو» را به عضویت در گروه یگان‌های مدافع خلق کُرد متهم کرد. آنکارا معتقد است این گروه، اقدامات تروریستی را برنامه ریزی می کند.

برخلاف نظر آنکارا، واشنگتن گروه یگان‌های مدافع خلق کُرد ( یا پ گ) را یک نیروی تاثیرگذار در مبارزه با تروریست های داعش می داند.

در مدتی که خبرنگار فرانسوی در زندان ترکیه به سر می برد، مقامات پاریس تلاش زیادی برای آزادی وی بکار بستند. «ژان ایو لو دریان»، وزیر امور خارجه فرانسه، در سفر به آنکارا رئیس جمهور ترکیه را برای آزاد کردن بورو تحت فشار گذاشت.

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، پیش از این تلاش کرده بود در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان»، همتای ترکیه ای خود، آزادی این خبرنگار را مطالبه کند.

ترکیه در پی سرکوب‌ های گسترده پس از کودتای نافرجام سال گذشته این کشور، خبرنگاران خارجی بسیاری را بازداشت کرد که تعدادی از آنها آلمانی هستند. این اقدام آنکارا با انتقادات فراوانی درباره فقدان آزادی مطبوعات در این کشور مواجه شد.

ترکیه در رتبه بندی اخیر شاخص آزادی مطبوعات که از سوی خبرنگاران بدون مرز منتشر شده، در جایگاه 155 و پس از بلاروس و جمهوری کنگو قرار گرفته است.

وکیل بورو ضمن اعلام خبر آزادی وی اعلام کرد وی امروز وارد پاریس شده است.

 «ماتیاس دپاردون»، عکاس فرانسوی، نیز ژوئیه در آنکارا بازداشت و یک ماه زندانی بود. اتهام وی حمایت از گروه‌های تروریستی در ترکیه بوده و پس آزادی به کشورش بازگردانده شد.

 

انتهای پیام/

خبرنگار فرانسوی زندانی در ترکیه آزاد شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار