سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای مبارزه با علف‎‌های هرز مزارع کلزا به کلزاکاران استان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به آغاز کشت کلزا در مازندران و اهمیت کنترل علف‌های هرز که یکی از عوامل مهم در کاهش تولید از لحاظ کمی و کیفی است، لازم است برای کنترل علف‎‌های هرز، مناسب‌ترین روش انتخاب شود.


وی افزود: برای کنترل علف هرز در مزارع کلزا باید نسبت به آماده‌سازی مطلوب زمین، کشت به موقع، رعایت اصول به‌زراعی، استفاده از روش‌های تلفیقی و در صورت ضرورت با مبارزه شیمیایی طبق دستورالعمل کارشناسان کشاورزی در زمان مناسب و با استفاده از علف‎کش‌های موثر انجام شود.


مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران علف‌های هرز مهم در مزارع کلزا را خردل وحشی، کنگر وحشی، ماشک، خاکشیر، شمعدانی برگ بریده، یولاف وحشی، فالاریس، چچم ها، گندم و جو خودرو برشمرد.


زاغی با بیان اینکه علف‌کش ترفلان، گندم و جو خودرو را به خوبی کنترل نمی‌کند، گفت: مناسب‌ترین زمان مصرف علف‌کش بوتیزان استار بعد از کاشت تا مرحله سبز شدن علف هرز است و کلزاکاران باید نسبت به شرایط آب و هوایی اطلاعات لازم را داشته باشند که تا ۳ تا ۵ روز بعد از مصرف علف‌کش بارندگی نباشد.


وی افزود:کلزاکاران از مصرف علف‌کش گالانت و فوکوس در درجه حرارت کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد خودداری کنند.


مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه استفاده از مویان با دز توصیه شده تاثیر علف‌کش‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: استفاده از سمپاش‌ها و نازل‌های مناسب مورد تاکید است و ضرورت دارد قبل از سمپاشی از وضعیت آب و هوایی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اطلاع پیدا کرد.


زاغی افزود: برای مصرف علف‌کش‌های خاک مصرفی، آماده سازی زمین بویژه در اراضی شالیزاری و رطوبت مزرعه تاثیر به‌سزایی در کیفیت و کارایی علف‌کش‌ها به‌ویژه بوتیزان استار دارد.


وی به کشاورزان توصیه کرد از مصرف دو نوع علف‌کش پیش رویشی مانند سونالان و بوتیزان استار در یک مزرعه خودداری کنند.


انتهای پیام/آ

مبارزه با آفت کلزا در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.