رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت :تراز تجار کشور منفی است به طوریکه در 5 ماهه سال جاری واردات کشور 19.5 میلیارد دلار و 17.5 میلیارد دلار صادرات که حاکی از منفی بودن تراز تجاری کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صبح پنجشنبه در بیست و ششمین جلسه شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی، افزود: استان کرمان جزء استان های برتر در زمینه برگزاری جلسات شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی می باشد.
وی یادآورشد: تراز تجار کشور منفی است به طوریکه در 5 ماهه سال جاری واردات کشور 19.5 میلیارد دلار و 17.5 میلیارد دلار صادرات که حاکی از منفی بودن تراز تجاری کشور است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از کاهش صادرات و افزایش واردات در 5 ماهه سال جاری سخن گفت و عنوان کرد: باید یکسان سازی نرخ ارز براساس مکانیزم عرضه و تقاضا باشد ما سالانه سرمایه زیادی برای تفاوت نرخ ارز انجام می دهیم که هیچ سودی برای مردم ندارد.
پورابراهیمی اضافه کرد: تفاوت نرخ ارز در اقتصاد کشور رانت ایجاد کرده است که هیچ نفعی برای مردم ندارد و یکسان سازی نرخ ارز هر چه دورتر انجام شود، ضربه به اقتصاد وارد می کنیم.
وی با بیان این مطلب که با راه اندازی بورس ارز، نرخ غیر شفاف ارز را شفاف کنیم، انتقاد کرد: سالانه 9 میلیون نفر به خارج از کشور سفر می کنند که باعث خروج 11 میلیون دلار ارز از کشور می شود.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 7 میلیارد دلار تراز گردشگری کشور منفی است به گونه ای که 11 میلیارد دلار خارج و 4 میلیارد دلار وارد کشور می شود، افزود: مواد غذایی و پس از آن خودرو بیشترین میزان واردات به کشور را دارند.
پورابراهیمی از لزوم تسهیل فضای صادرات کشور سخن به میان آورد و عنوان کرد: 40 درصد میزان تولید پسته در سال جاری نسبت به سال گذشته در استان کرمان افزایش یافته است که باید در راستای صادرات این محصولات اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی یکی از مشکلات صادرات را تعدد صادرکنندگان در برخی از اقلام صادراتی نام برد و عنوان کرد: محصولات صادراتی استان کرمان (پسته و خرما) به دلیل تعدد صادرکننده، صادر کنندگان، خارج از کشور به صورت انتحاری یکدیگر را حذف می کنند و این رفتار بطور مثال باعث از دست دادن بازار روسیه شده است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای حمایت از تولید داخلی لیستی از کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود را آماده کنیم که تاکنون برای میزان تعرفه و ممنوعیت 200 قلم کالای وارداتی کشور از نظر مقدار و کیفیت تعامل کرده ایم.

انتهای پیام/ی

کاهش صادرات و افزایش واردات در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.