رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی اعلام کرد: اورژانس 115 با طرح "اورژانس یار" به استقبال تبریز 2018 می رود.

اعلام اجرای طرح به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛فرزاد رحمانی  رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی  ،در آستانه سالروز تاسیس اورژانس 115 در کشور در جمع خبرنگاران گفت: در قالب این طرح، آموزش همگانی مد نظر گرفته شده که در فاز نخست آن آموزش دانش آموزان پایه نهم در اولویت قرار گرفته است.


وی ادامه داد: در طرح اورژانس یار سه موضوع "احیای پایه"، " نحوه رها سازی اصولی مصدوم" و " مدیریت اولیه صحنه بحران" با حضور 40 استاد متخصص طب اورژانس و تکنسین های اورژانس آموزش داده خواهد شد.


رحمانی افزود : در این طرح طبق پیش بینی های صورت گرفته در فاز نخست 18 هزار دانش آموز پایه نهم و 2 هزار مربی سلامت و آمادگی جسمانی به مدت 3 ماه آموزش های لازم را خواهند دید.


رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی همچنین از طرح آموزش زبان برای تکنسین ها و اپراتور های مرکز جهت آشنایی با نحوه شرح حال گیری از بیمار و همراهان گردشگران بیمار و تجهیز تمامی آمبولانس ها به دستگاه اورژانس نیز بعنوان طرح های جدید این مرکز در راستای ارتقای کیفیت خدمات یاد کرد.


وی با اشاره به درخواست نصب دستگاه شوک اتوماتیک AED برای نخستین بار در کشور در تبریز گفت: این دستگاه در مراکز خرید و مناطق شلوغ و پر رفت و آمد نصب خواهد شد.


وی در خصوص اهمیت اجرای این طرح نیز گفت: در دنیا میزان بقاء بیماران در موارد ابتلا به ایست قلبی با ایجاد شوک در دقایق اولیه ارتباط تنگاتنگ دارد و میزان بقا در زمان ترخیص را افزایش می دهد.


وی با اشاره به اهمیت و جایگاه بازار تاریخی تبریز در رویداد فرهنگی تبریز 2018 نیز گفت: برای جابجایی گردشگرانی که در محوطه بازار سرپوشیده دچار مشکل جسمانی شوند برای نخستین بار در کشور مینی آمبولانس نیز در نظر گرفته ایم.


رحمانی ادامه داد: در این راستا 3 دستگاه آمبولانس برقی در ابعاد یک در یک و نیم متری در حال خرید است که ظرف 2 ماه آینده خرید و راه اندازی خواهند شد.


وی همچنین گفت: با همکاری اورژانس کشور 2 دستگاه آمبولانس ویژه شیمیایی، رادیولوژی و هسته ای و تجهیزات متناسب با آن در حال خرید است و در مواقع بحران امکان استفاده از آن وجود خواهد داشت.


وی از راه اندازی 2 پایگاه خواجه دیزج و اسپیران در روزهای آتی خبر داد و گفت: با راه اندازی این دو پایگاه اورژانس در شهر تبریز پوشش اورژانس در مرکز استان به 68 درصد خواهد رسید.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون 102 پایگاه اورژانس درتبریز دایر است که از این تعداد 22 پایگاه در تبریز و 80 پایگاه در جاده ها و شهرستان ها فعالیت دارند و روزانه بطور متوسط 250 ماموریت انجام می دهند.


رحمانی در خصوص وضعیت ناوگان آمبولانس اورژانس نیز گفت: هم اکنون عمر متوسط آمبولانس های موجود در مرکز 9 سال است که در استانداردها این عدد 7 سال تعریف شده است.


وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد ماموریتهای اورژانس مربوط به شهر تبریز است گفت: 20 درصد تماس های مردمی با اپراتوری اورژانس نیز مربوط به مزاحمان تلفنی است.


26 شهریور سالروز تاسیس اورژانس 115 در کشور است.

انتهای پیام/خ

 20 درصد تماس های مردمی با اپراتوری اورژانس 115نیز مربوط به مزاحمان تلفنی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.