رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)گفت: کشورهای اسلامی افزایش ۸ برابری کمیت تولید علم دنیا را از آن خود کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد جواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: میزان رشد تولید علم دنیا در شانزده سال اخیر بیش از 7 برابر و برای کشورهای اسلامی بیش از 66 برابر بوده است.

وی افزود: سهم تولید علم کشورهای اسلامی در سال ۲۰۰۰ برابر یک و هشت دهم درصد بود که در سال ۲۰۱۶ به هفت و ۹ دهم درصد رسیده و در حقیقت سهم کشورهای اسلامی در طول این مدت به بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

دهقانی ادامه داد: جایگاه کشورهای اسلامی در تولیدات علمی در شش حوزه موضوعی مختلف علوم کشاورزی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و سلامت، علوم انسانی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی بررسی شده است.

وی بیان کرد: در حوزه علوم کشاورزی رشد دنیا برابر با ۷۲ درصد و در کشورهای اسلامی ۴۵۰ درصد، در حوزه مهندسی و فنی میزان رشد دنیا برابر با ۲۲۲ درصد و برای کشورهای اسلامی معادل ۱۰۵۳ درصد بوده است.

دهقانی اظهار داشت: در حوزه موضوعی علوم انسانی رشد علم دنیا منفی و معادل منفی شش درصد بوده در حالی که در کشورهای اسلامی این میزان برابر با هزار و ۸۸ درصد بوده است.

وی گفت: در حوزه علوم پزشکی و سلامت میزان رشد تولیدات علم در دنیا برابر با ۷۱ درصد و برای کشورهای اسلامی ۵۴۳ درصد، در حوزه علوم طبیعی میزان رشد علم در دنیا ۷۳ درصد و در کشورهای اسلامی ۵۸۰ درصد و در نهایت در حوزه علوم اجتماعی میزان رشد علم دنیا برابر با ۷۴ درصد و در کشورهای اسلامی ۹۷۶ درصد بوده است.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  فهرست دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی برتر را هر دو ماه یکبار روزآمد می‌کند و به معرفی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا می‌پردازد.

دفتر اصلی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاورمیانه و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز است.

انتهای پیام/ر

افزایش ۸ برابری کمیت تولید علم دنیا توسط کشورهای اسلامی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار