خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به وضع اسف‌بار مسلمانان روهینگیا، از عملکرد آنگ سان سو چی در این زمینه انتقاد کرد.

بلومبرگ: رهبر میانمار باید رهبری کند!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: «آنگ سان سو چی»، رهبر نمادین میانمار، اقتدار اخلاقی خود را فدای اهداف سیاسی می‌کند. سو چی با سکوت در مقابل سرکوب مسلمانان روهینگیا و بی‌تفاوتی به رونق و رشد کشورش، قدرت و شهرت خود را از دست خواهد داد.

در این مطلب آمده است: سو چی که به دلیل سال‌ها ایستادگی در برابر دیکتاتورهای کشورش جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد حالا به دلیل امتناع از محکوم کردن جنایت ارتش میانمار علیه روهینگیا، محبوبیتش را از دست داده است.

نیویورک‌تایمز: آنچه بر مسلمانان روهینگیا می‌گذرد باعث شرمساری آنگ سان سو چی است+ فیلم و تصاویر

سازمان ملل متحد آنچه در میانمار بر مسلمانان روهینگیا می‌گذرد را نمونه‌ای بارز از پاکسازی قومیتی توصیف کرد. نیروهای امنیتی میانمار و بودایی‌های افراطی این کشور از ماه گذشته حملات بی‌رحمانه‌ای را علیه مسلمانان روهینگیا آغاز کرده‌اند. بطوریکه صدها روهینگیایی در این حملات وحشیانه کشته شده‌اند و حدود 300 هزار آواره به اردوگاه‌های موقت در مرز بنگلادش پناه برده‌اند.

سازمان ملل: رفتار دولت میانمار با مسلمانان روهینگیا نمونه بارز پاکسازی قومی است

سو چی اخبار منتشره درباره جنایاتی را که در میانمار در حال وقوع است، جعلی می‌داند. مقامات این کشور روهینگیایی‌ها را به آتش زدن روستاهای خودشان متهم می‌کنند! این در حالیست که منتقدان در اعتراض به سکوت سو چی خواستار پس گرفتن جایزه نوبل از او شده‌اند.

موسسه نوبل: امکان پس گرفتن جایزه صلح نوبل از «سو چی» وجود ندارد

بلومبرگ در ادامه نوشت: این برندهِ جایزه نوبل نمی‌تواند به تنهایی جلوی این جنایات را بگیرد. او کنترل ارتش برمه که هنوز هم قدرتمند است، را ندارد، اما حداقل می‌تواند از ارتش بخواهد از غیرنظامیان محافظت کند و اجازه دهد خبرنگاران و ناظران سازمان ملل وارد مناطق درگیر در تنش‌ها شوند. دولت سو چی می‌تواند برای پناهجویان کمک ارسال کند. در حال حاضر ترکیه به آوارگان روهینگیایی کمک‌رسانی می‌کند. او می‌تواند توصیه‌های کمیسیون «کوفی عنان»، دبیر کل سابق سازمان ملل، را اجرا کند یا گفتمانی را ایجاد کند که روهینگیایی‌ها به عنوان بخشی از جامعه میانمار شناخته شوند.

تبعیضی که در میانمار علیه مسلمانان روهینگیا وجود دارد باعث شده روابط این کشور با کشورهای مسلمان از ترکیه گرفته تا اندونزی تیره شود. مردم در مناطق مختلف جهان در اعتراض به این جنایات تظاهراتی گسترده به راه انداختند و از سو چی خواستند به سرکوب بی‌گناهان را پایان دهد.

تظاهرات آسیایی‌ها در اعتراض به جنایات میانمار علیه مسلمانان روهینگیا

نگارنده این گزارش در ادامه نوشت: سو چی باید عملگرا باشد و بیش از آنکه حرف بزند کاری برای حل این مشکل انجام دهد. او باید رهبری موثرتری داشته باشد. دولت سو چی حتی در زمینه های اقتصادی هم ناکارآمد بوده است. اگر سو چی نتواند به جوانان برمه برای به دست آوردن شرایط اقتصادی مناسب امید کافی بدهد به تبعیض‌ها دامن زده می‌شود.

تنش‌های میانمار که در پی درگیر شدن شورشیان ایالت راخین و نیروهای امنیتی بالا گرفته از 25 اوت آغاز شده است. در پی این درگیری‌ها مسلمانان روهینگیا آواره و روستاهایشان به آتش کشیده شده‌اند. پناهجویانی مسلمانی که برای حفظ جانشان به کشور همسایه یعنی بنگلادش پناه برده‌اند می‌گویند دولت میانمار به بهانه مقابله با شورشیان، روهینگیایی ها را تحت فشار قرار می‌دهد و آنها را وادار می‌کند از سرزمینشان فرار کنند. با اینکه سابقه سکونت مردم روهینگیا در میانمار به چندین قرن می‌رسد دولت حق شهروندی آنها را به رسمیت نمی‌شناسد و بنابر گزارش‌‌ها آنها را به زندگی در اردوگاه های مخصوصی محدود کرده است. میانمار حتی به کودکان روهینگیا اجازه نمی دهد در مدرسه های دولتی تحصیل کنند.

انتهای پیام/

گزارش بلومبرگ در محکومیت عملکرد سو چی در قبال مسلمانان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار