رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در پنج ماه نخست امسال با بکارگیری تمهیدات لازم، شاهد کاهش 22 درصدی تعداد آتش سوزی ها و 55 درصدی سطح حریق جنگل ها و مراتع بودیم.

کاهش 22 درصدی حریق در جنگل ها و مراتع/ 96 درصد آتش سوزی ها عامل انسانی داردخداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،از کاهش 55 درصدی سطح حریق خبر داد و گفت: در پنج ماه نخست سال 974 فقره آتش سوزی، 5 هزار و 202 هکتار سطح جنگل ها و مراتع را تحت تاثیر خود قرار داد که در مدت مشابه سال گذشته هزار و 255 فقره در سطح 11 هزار و 529 هکتار اتفاق افتاد.

وی افزود: آتش سوزی یکی از چالش های عمده در زمینه جنگل ها و مراتع به شمار می رود که در فصل تابستان به اوج خود می رسد.

جلالی ادامه داد: در پنج ماه نخست سال با بکار گرفتن برخی تمهیدات در زمینه گشت و مراقبت، دیدبانی در مناطق بحرانی، پایش مستمر ماهواره ای هر دو ساعت یکبار و بهره گیری از مشارکت  مردم در سطح 10 میلیون هکتار، شاهد کاهش 22 درصدی تعداد آتش سوزی ها  و 55 درصدی سطح حریق جنگل ها و مراتع بودیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته به طور متوسط یک فقره حریق به ازای هر هکتار رخ داده است، بیان کرد:امسال با توجه به تمهیدات فراهم شده در سرعت خاموش کردن آتش، میانگین آتش سوزی به 5 هکتار کاهش یافته است.

 به گفته رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در پنج ماه نخست سال آتش سوزی در جنگل های طبیعی 80 درصد،جنگل های دست کاشت 71 درصد،مراتع 63 درصد و اراضی جنگل ها 75 درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 96 درصد آتش سوزی ها ناشی از عوامل انسانی است،  بیان کرد: براساس بررسی های صورت گرفته 10 تا 15 درصد آتش سوزی ها عوامل انسانی عمدی دارد و بخش اعظم آن ناشی از بی احتیاطی است و تنها 5 درصد از این آتش سوزی ها ناشی از عوامل طبیعی می باشد.

جلالی در ادامه یادآور شد:با توجه به راه اندازی سامانه 1504 ، مشارکت مردم به گونه ای بوده که علی رغم کاهش میزان بارندگی و افزایش درجه حرارت در مناطق بحرانی، میزان حریق کاهش یافته است .

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد:  از دامداران، مردم و سایر بهره برداران انتظار داریم که حداکثر حفاظت  از جنگل ها و مراتع را داشته باشند.

انتهای پیام/

آتش سوزی یکی از چالش های عمده جنگل ها و مراتع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار