گروه محققین میرو در ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی خود توانستند «شربت گیاهی حفاظت در برابر پرتوهای یونیزان» را اختراع کنند.

اختراع «شربت گیاهی در برابر پرتوهای یونیزان» توسط محققین میروبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛«مینا بابازاده»، یکی از مخترعان این گروه با اشاره به مخترعات و فعالیت‎های تحقیقاتی این گروه اظهار کرد: این گروه پس از طراحی و ثبت دستگاه تشخیصی «ادم گوده گذار میرو» که موفق به کسب مدال برنز اختراعات 2017MTE مالزی و چاپ نتایج تحقیقات به صورت کتاب توسط انتشارات لمبرت آلمان چاپ شد؛ اسپری گیاهی دندان میرو با عملکرد بی حس کننده، ضد التهاب و خوش بو کننده دهان و دندان شد که این اختراع نیز موفق به کسب مدال طلای اختراعات ملی سراج در سال 1396 شده است.

وی افزود: این گروه این بار با کشف «شربت گیاهی حفاظت در برابر پرتوهای یونیزان»، موفق به کسب مدال طلای جشنواره ملی اختراعات سراج شده که ماحصل این تحقیق و تفحص علاوه بر ثبت در سازمان ثبت اختراع به صورت مقاله در سی وسومین گنگره رادیولوژی ایران در سال 1396 ارائه شده است.

بابازاده در تشریح این اختراع عنوان کرد: امروزه استفاده از پرتوهای یونساز امری اجتناب ناپذیر بوده که مضرات آن برای بافت زنده به اثبات رسیده که در پی آن حفاظت در برابر اشعه همواره یکی از مسائلی بوده که ذهن بشر را تا به امروز به خود مشغول کرده است. از این رو گروه محققین میرو با هدف ارائه یک شربت گیاهی با فرمولاسیون خاص، طعم مطبوع و خاصیت حفاظتی در برابر اشعه پرتوهای یونیزاسیون برای سلول‌های سالم و تسریع در تخریب سلول‌های آسیب دیده یا سرطانی دست به تحقیق و مطالعه زدند که ماحصل این تحقیق در قالب شربت گیاهی حفاظت در برابر پرتوهای یونیزاسیون در رادیوتراپی و رادیو اکیتویته و... به ثبت رسید.

«رقیه رضایی»، دیگر مخترع این طرح اظهار کرد: مکانسیم‌های متفاوتی برای حفاظت از اشعه وجود دارد که هر یک به تنهایی می‌تواند تا حدی در برابراشعه یونیزان موثر باشد. اما در این شربت سعی شده از ترکیبی از مکانسیم‌های مختلف برای حفاظت قوی‌تر استفاده شود.

وی افزود: این شربت که حاوی فلاونوئید، جنیسیان و گلانین می‌باشد که متشکل از سه گیاه می‌باشد که افزایش بازده پروسه‌های ترمیمی DNA و تحریک سیستم ایمنی و خونسازی از جمله‎ آثار آن می‎باشد.

«رضا بابازاده»، عضو باشگاه پژوهشگران نیز در این خصوص بیان کرد: فلانوئیدها و گلانین‌ها در ساختمان شیمیایی خود گروه‌های هیدروکسیل و کاتکول دارند که می‌توانند در فرایند اکسیداسیون شرکت کرده و موجب حذف رادیکال‌های آزاد در بدن شوند.

وی افزود: در مطالعات متعدد انجام شده در دانشگاه‌های آمریکا، سوئیس و... اثربخشی هر یک از این مواد بر روی موش‌ها به اثبات رسیده است و میزان مرگ و میر و آسیب‌های وارده به جامعه هدف به مقدار زیادی کاهش یافته است و با توجه به اثرات مخرب و خطرناک اشعه‌های یونیزان بر روی بافت‌های سالم بیمار در رادیوتراپی و رادیواکتیویته گاهی حتی همراهان بیمار هم تحت تاثیر این اشعه‌ها قرار می‌گیرند و با کمک مکانیسم دو جانبه این دارو هم از بافت‌های سالم حفاظت می‌شود.

گفتنی است؛ خانم‌ها «مینا بابازاده فرخران»، «رقیه رضایی گیگلو» که تحت عنوان گروه تحقیقاتی میرو به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود می‌پرداختند؛ در یک روند تیم تحقیقاتی جدید با همکاری «رضا بابازاده فرخران» موفق به ثبت و طراحی یک شربت کاملا گیاهی با عنوان شربت گیاهی حفاظت در برابر پرتوهای یونیزان شدند.

انتهای پیام/خ

 محققین میرو  توانستند «شربت گیاهی حفاظت در برابر پرتوهای یونیزان» را اختراع کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
میرو کجاست؟