دولت آمریکا در حال بررسی درخواست از اسرائیل برای بازگردادن کمک‌های نظامی‌اش در زمان اوباما است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشنگتن فری بیکن، بنابر اعلام منابع وابسته به کنگره آمریکا، دولت ترامپ در حال بررسی این مسئله است که رژیم صهیونیستی را وادار به بازگرداندن کمک 75 میلیون دلاری نظامی آمریکا که کنگره در زمان اوباما به اسرائیل اعطا کرده بود، کند.
 
کنگره سال گذشته مبلغی معادل 75 میلیون دلار به عنوان کمک نظامی به اسرائیل اختصاص داد که در مجموع بسته کمک آمریکا به اسرائیل به 38 میلیارد دلار رسید.
 
این اقدام کنگره با وجود تلاش دولت اوباما برای محدود کردن تلاش‌های اسرائیل برای لابی کردن در کنگره صورت گرفت. نمایندگان کنگره به تفاهم نامه دقیقه نودی دولت اوباما با اسرائیل اعتراض کرده بودند. 
 
این تفاهم نامه افزون بر کاهش کمک های آمریکا به اسرائیل، شامل ماده ای بود که باعث منع اسرائیل از درخواست کمک مالی بیشتر از کنگره آمریکا می شد.
 
کنگره در حال آماده شدن برای ستیز با دولت فعلی در صورت پیشبرد این تصمیم است، اکنون دولت ترامپ به بررسی درخواست از اسرائیل برای بازگرداندن این 75 میلیون دلار می پردازد تا در جهت تفاهم نامه اصلی دولت اوباما حرکت کند.
 
به گفته برخی منابع، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا این تلاش ها را رهبری می کند. او می‌گوید با وجود اعتراضات کنگره، اسرائیل باید به متن تفاهم‌نامه دولت اوباما پایبند باشد.
 
به گفته یکی از دستیاران ارشد کنگره، تام کاتن، سناتور آمریکایی اوایل این هفته به وزارت امور خارجه هشدار داد چنین اقدامی غیرعاقلانه خواهد بود و باعث ایجاد درگیری ناخواسته با اسرائیل می شود.
 
گفته می شود وزارت امور خارجه آمریکا تلاشی را برای متقاعد کردن شورای امنیت ملی کاخ سفید آغاز کرده است تا به آن اجازه دهد از اسرائیل درخواست کند 75 میلیون دلار را بازگرداند.
 
به نظر کاتن و سایر سران کنگره این اقدام حرکتی غیرضروری است و فقط باعث افزایش تنش با اسرائیل می شود، آن هم در زمانی که اسرائیل و آمریکا در زمینه مسائل مهمی همچون مبارزه با داعش و سایر نیروهای تروریستی در خاورمیانه با هم همکاری می کنند.
 
به گفته برخی منابع، در صورتی که وزارت امور خارجه آمریکا درخواست بازگرداندن کمک از اسرائیل را مطرح کند، با واکنش شدید کنگره رو به رو خواهد شد.
 
انتهای پیام/

 

بررسی بازگرداندن کمک نظامی آمریکا به اسرائیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار