طرح کاهش سطح کمک‌های اقتصادی و نظامی به مصر در کمیته فرعی تخصیص بودجه سنا به تصویب رسید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، گزارش‌ها درباره وخامت اوضاع حقوق بشر در مصر موجب شد هیئت هزینه‌‌های کمک خارجی مجلس سنای آمریکا، پیشنهاد کاهش 300 میلیون دلاری از کمک‌های نظامی به قاهره را ارائه دهد.

همچنین بر اساس خلاصه متن لایحه مالی سال 2018 آمریکا، قانون‌گذاران آمریکایی قصد دارند 37 میلیون دلار دیگر نیز از کمک‌های اقتصادی به مصر را کاهش دهند.

این لایحه روز پنجشنبه، در کمیته فرعی تخصیص بودجه که کمک‌های مالی به کشورهای خارجی را نیز بررسی می‌کند، به اتفاق آرا تصویب شد و قرار است در کمیته اصلی تخصیص بودجه مورد بررسی قرار گیرد.

پس از این رای‌گیری، سناتور پاتریک لیهی با اشاره به عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، در یک ایمیل به المانیتور نوشت: «سیاست‌های سرکوبگرانه دولت سیسی نگرانی فزاینده کنگره و دولت آمریکا را در پی داشته است.»

وی همچنین در این ایمیل نوشت: «آمریکا و مصر سابقه  همکاری‌های طولانی مدت دارند و ما می‌خواهیم این همکاری‌ها ادامه یابند.» وی افزود: «با این حال، مهم است که مردم مصر بدانند آمریکا از آزادی بیان حمایت می‌کند و هنگامی که این حقوق به طور سازمان‌دهی شده نقض می‌شوند، پیامدهایی در پی خواهد داشت.»

با توجه به این که گزارش‌ها نشان می‌دهند تا زمانی که مصر به وضع حقوق بشر خود رسیدگی نکند، وزارت خارجه آمریکا 95.7 میلیون دلار از کمک‌های نظامی و اقتصادی مصر را کاهش داده و تأمین مالی نظامی خارجی خود را نیز به قاهره کاهش خواهد داد، رأی اخیر سنا با موضع ترامپ درباره مصر هم‌راستا است. با این‌حال، دولت آمریکا همچنان در کل از سیسی حمایت می‌کند.

به این ترتیب، در سال جاری، مصر مبلغ 112 میلیون دلار کمک اقتصادی را از دست خواهد داد و در سال 2018، 75 میلیون دلار دریافت خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا نیز قصد دارد از این رویکرد پیروی کند، اما قانون‌گذاران آمریکایی در صدد افزایش کمک‌های اقتصادی به 150 میلیون دلار هستند.

یک منبع آگاه به المانیتور گفت کاهش کمک‌های مالی آمریکا به دلیل وضع قانونی در مصر بوده است که سازمان‌های غیردولتی را از پرداختن به امور حقوق بشری باز می‌دارد. گفته می‌شود این اقدام از جانب دولت سیسی، نارضایتی جمهوری‌خواهان آمریکا را در پی داشته است.

در ماه مِه، سناتور جان مک کین و لیندسی گراهام در بیانیه‌ای مشترک این قانون را به شدت محکوم کردند و آن را «تازه‌ترین نشانه از سرکوب روزافزون حقوق بشر و اعتراضات مردمی در مصر» خواندند.

این اقدام در حالی صورت گرفت که روز چهارشنبه، دیده‌بان حقوق بشر گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در مصر منتشر کرد. در این گزارش آمده است: پلیس و نیروهای امنیتی مصر در دوره عبد الفتاح سیسی زندانیان سیاسی را به شکل سیستماتیک شکنجه می کنند که این جنایت علیه بشریت به حساب می آید.

انتهای پیام/

همراهی سنای آمریکا با کاهش کمک‌های‌مالی واشنگتن به قاهره در پی وخامت اوضاع حقوق بشر در مصر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار