باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد

چنگال زباله بر دامان طبیعت مازندران

جمع آوری زباله در طبیعت و مجاورت جاده‌ ها تهدیداتی برای محیط زیست مازندران ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، وجود طبیعت منحصر به‌‌ فرد و آب و هوای دلپذیر مازندران سبب شد تا گردشگران داخلی و خارجی در ایام سال به این استان سفر کنند.

اما امروزه آنچه در این خطه از شمال کشور بسیار آزاردهنده است، وجود انواع  زباله ‌ها در دامان طبیعت و مجاورت جاده‌ ها است.

به گفته کارشناسان منابع طبیعی مازندران، این زباله ‌ها بیشتر یا غیرقابل بازیافت هستند یا برای تجزیه و بازیافت در طبیعت حداقل به ۱۰۰ سال زمان نیاز دارند.

 

کوه ۱۸۰ متری زباله در آمل

کوه ۱۸۰ متری زباله در آمل

منطقه عمارت آمل محل دفن زباله در ۳ دهه

یکی از مناطق دپوی زباله در مازندران منطقه عمارت در ۳۰ کیلومتری شهر آمل و در حاشیه جاده هراز واقع‌ شده و بیش از سه دهه محل دفن زباله ‌های شهرستان آمل و شهرهای مرکزی مازندران تبدیل ‌شده است و در سال ‌های گذشته سرایت شیرابه‌ های ناشی از زباله به آب رودخانه هراز نفوذ آن به اراضی کشاورزی، خسارت  ‌های زیست ‌محیطی زیان باری به بار آورده است.

بنا به گفته شاهدان محل دپوی زباله، در حال حاضر ارتفاع کوه زباله در منطقه عمارت آمل به ۱۸۰ متر رسید و ریزش، انفجار و سرریز شدن شیرابه‌ ها سلامت شهروندان را تهدید می کند.

خطر رانش کوه زباله در عمارت و نداشتن محل دپو موقت زباله از سوی دیگر به دغدغه مهم این روزهای مردم، مسئولان شهرستان آمل و مازندران تبدیل ‌شد.

 

کوه ۱۸۰ متری زباله در آمل

کوه ۱۸۰ متری زباله در آمل

عزت ‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: آمل از شهرهای مهم مازندران است که معضل زباله در آن به نقطه بحرانی رسیده است.

وی با اعلام تأیید وقفی بودن محل ساخت کارخانه زباله ‌سوز آمل از سوی وزارت کشور، افزود: با واگذاری زمین جدید در مسیر جاده هراز و مشارکت شرکت خصوصی کشور ژاپن در ماه‌ های آینده این عملیات به مرحله اجرا می‌ رسد.

یوسفیان ملا با اشاره به انتخاب آمل از سوی وزارت کشور برای اجرای عملیات کارخانه زباله‌ سوز توسط شرکت جی ای سی کشور ژاپن، گفت: مقدمات اجرای کارخانه زباله‌‎ سوز آمل فراهم شد.

یوسفیان ملا با اشاره به مشکلات پیش ‌آمده در بحث زباله عمارت منطقه هراز و سد هراز بابیان اینکه بخشی از انتهای سد هراز به محل دپوی زباله برخورد می ‌کند، افزود: سازمان محیط ‌زیست درباره زباله به ما مهلت داد تا یک الی دو سال قبل از بهره ‌برداری و آبگیری سد هراز، انتهای سد از زباله پاک ‌سازی شود و مقرر شد بعد از پاک ‌سازی مجدد زمین محل دپوی زباله خاک ‌برداری شود و اگر شیرابه ‌ای موجود است را تخلیه کنیم.

وی با بیان اینکه زباله در این مکان در موقع عقد قرارداد سد موجود بود و کارشناسان پس از بررسی این مهم را موافقت کردند، گفت: اگر زمین زباله تخلیه نشود طول سد که ۱۱ کیلومتر است را ۲ کیلومتر کاهش دهیم.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی افزود: تا زمانی که منطقه عمارت از زباله تخلیه نشود، سد هراز را آبگیری نمی ‌کنیم زیرا این طرح ملی است نیازمند اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور است.

 

کوه ۱۸۰ متری زباله در آمل

توقف دفن زباله در منطقه عمارت

حجت الاسلام محمدعلی تقوی فرد رئیس کل دادگستری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: مدیران اجرایی باید توان خود را در حل مشکل زباله آمل نشان دهند.

وی بر لزوم رفع مشکل زباله در آمل و شهر‌های مجاور این شهرستان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر دفن زباله در منطقه عمارت جاده هراز متوقف شده و این روند توقف تا ارائه برنامه زمان بندی و تضمین اجرایی توسط فرماندار و مدیران محترم اجرایی شهرستان ادامه خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به اینکه مشکل زباله آمل باید با همت، چاره اندیشی و حرکت برنامه ریزی شده مدیران همین شهرستان حل شود، گفت: اگر در آمل برای حل این مشکل تلاش نشود قطعاً در سطح کلان نیز اتفاق مثبتی در این خصوص رخ نخواهد داد.

حجت الاسلام تقوی فرد افزود: مدیرانی که توانایی حل مشکل در این خصوص را ندارند قبل از رفع مشکل زباله، وضعیت خودشان را روشن نموده و با صراحت به عدم توانایی خود اذعان داشته باشند.

رئیس کل دادگستری مازندران موضع دستگاه قضایی استان در ورود به بحث زباله مازندران و مقابله با تخلفات در این خصوص را بسیار محکم و قاطع عنوان کرد و گفت: تمام شهرستان‌ های استان به فکر باشند و قبل از ورود دادگستری در راستای رفع مشکل زباله شهر خود اقدام کنند.

وی نقش فرماندار آمل را به عنوان عالی ‌ترین مقام اجرایی شهرستان در خصوص حل این مشکل تاثیرگذار دانست و افزود: تمام مدیران اجرایی آمل باید همت داشته باشند تا این فاجعه انسانی و مشکل اجتماعی در شهرستان به طور کامل رفع شود، چراکه حل مشکل زباله حق مردم آمل است.

 

کوه ۱۸۰ متری زباله در آمل

توقف دفن زباله در منطقه عمارت آمل مرهم موقتی برای این معضل زیست محیطی است، برای حل این مشکل باید هر چه زودتر برای راه اندازی کارخانه زباله سوز کاری انجام داد.

برای حل معضل زباله در عمارت از مدت‌ ها پیش ساخت کارخانه زباله‌ سوز در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر معطل جابه‌ جایی زمین برای ساخت آن است.

 

کوه ۱۸۰ متری زباله در آمل

گزارش از سیده حکیمه موسوی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار