نخست‌وزیر هند در سفر به میانمار و دیدار با رهبر این کشور، از بحران به وجود آمده در ایالت راخین ابراز نگرانی کرد.

ابراز نگرانی نارندرا مودی از خشونت‌های راخین در دیدار با رهبر میانماربه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هندوستان‌تایمز، «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند، روز چهارشنبه در دیدار با «آنگ سان سو چی»، رهبر حزب حاکم میانمار، درباره «خشونت افراطی» و «خشونت علیه نیروهای امنیتی دولت» در ایالت راخین این کشور ابراز نگرانی کرد؛ اما به قتل‌عام مسلمانان روهینگیا اشاره‌ای نکرد. این در حالیست که سازمان ملل متحد اعلام کرد شرایط مسلمانان روهینگیا ممکن است به یک فاجعه انسانی تبدیل شود.

با اینکه انتقادها از سو چی به دلیل جنایت علیه جامعه مسلمانان میانمار همچنان رو به افزایش است، مودی این برنده جایزه نوبل را تحسین کرد.

مودی در بیانیه‌ای مشترک با سو چی در «نایپیداو»، پایتخت میانمار، اعلام کرد: «ما در نگرانی شما از بابت خشونت به وجود آمده در ایالت راخین و خشونت علیه نیروهای امنیتی که جان افراد بی‌گناه را به خطر انداخته شریک هستیم».

مودی در ادامه گفت: «امیدواریم تمام طرفین با هم راهی را برای احترام به تمامیت ارضی و اتحاد میانمار پیدا کنند. صلح، عدالت، کرامت و ارزش‌های دموکراتیک برای همه قابل دسترسی است».

سو چی نیز از هند به دلیل اتخاذ موضعی محکم در برابر آنچه  تهدید تروریستی  پیش روی کشورش خواند، قدردانی کرد. او در ادامه گفت هند و میانمار می‌توانند با همکاری هم از ریشه دواندن تروریسم در خاکشان یا در کشورهای همسایه جلوگیری کنند.

انتظار می‌رفت مودی در دیدار با سو چی مسئله، فرار مسلمانان روهینگیا به کشور همسایه یعنی بنگلادش را مطرح کند؛ اما دولت هند اعلام کرد 40 هزار روهینگیایی را که به طور غیر قانونی در خاک این کشور هستند، اخراج خواهد کرد.

رهبر میانمار -که اکثریت جمعیت آن بودایی است- از سوی کشورهای مسلمان برای حل این بحران تحت فشار قرار گرفته است. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، نیز هشدار داد ممکن است این بحران به نسل‌کشی مسلمانان و بی‌ثباتی منطقه منجر شود.

گوترش در نامه‌ای کم‌سابقه نگرانی خود را از این بحران -که دو هفته است به اوج رسیده و ممکن است به یک فاجعه انسانی تبدیل شود- اعلام کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تلاشی در این زمینه داشته باشد.

جدیدترین دور خشونت‌ها در ایالت راخین 12 روز پیش آغاز شد و در پی حمله نیروهای امنیتی به مسلمانان راخین، 400 نفر کشته شدند و جمع کثیری از روستاییان به بنگلادش فرار کردند.

جمعیت روهینگیایی‌های میانمار به 1.1 میلیون نفر می‌رسد.

منتقدان غربی سو چی را به سکوت در برابر شکنجه و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا محکوم می‌کنند. برخی نیز خواسته‌اند جایزه صلح نوبلی که در سال 1991 به سو چی اعطا شد از او پس گرفته شود.

انتهای پیام/

دیدار مودی با سو چی در بحبوحه افزایش تنش‌ها در میانمار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار