رئیس آب و فاضلاب روستایی الیگودرز گفت: ۴۶ روستای شهرستان الیگودرز که به دلیل خط انتقال آب قمرود دچار کمبود آب شده بود آبرسانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ علی ذلقی رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان الیگودرز گفت: نماینده مردم الیگودرز از ابتدای ورود به مجلس موضوع حق آبه آب شرب و کشاورزی روستا‌هایی که در مسیر خط انتقال قمرود دچار کم‌آبی و بی‌آبی را پیگیری کرد.


وی افزود: در مسیر خط انتقال آبی که از الیگودرز خارج می‌شود روستا‌هایی قرار دارند که به دلیل بی‌آبی حتی خالی از سکنه شده‌اند.


رئیس آب و فاضلاب روستایی الیگودرز به قرارگیری ۴۶ روستای شهرستان الیگودرز در مسیر خط انتقال قمرود اشاره و عنوان کرد: تمامی این ۴۶ روستایی که در مسیر قرار دارند دچار کم‌آبی‌اند.


این مسئول بیان کرد: آب و فاضلاب روستایی لرستان برای آب‌رسانی این ۴۶ روستا تخصیص اعتبار گذاشت و آب‌رسانی خوبی انجام شد، اما بازهم کمبود آب در این منطقه بسیار روشن و واضح است.


ذلقی به رایزنی‌های نماینده الیگودرز در مجلس با وزیر نیرو جهت دریافت حق آبه روستا‌های این شهرستان اشاره کرد و گفت: برای پیگیری این موضوع قول مساعد داده شده بود، احسانی مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب و حوزه‌های آبریز فلات مرکزی به همراه کارشناسان دفتر شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران در کمپ شرکت قمرود واقع در روستای شاپورآباد الیگودرز حضور یافتند تا طرح تحقیقاتی منابع آب موردبررسی قرار گیرد.


وی خاطرنشان کرد: پس از بحث و بررسی فنی نهایتاً نسبت به آبرسانی این ۴۶ روستای الیگودرز موافقت شد چراکه تأمین آب حق این مردم است.


رئیس آب و فاضلاب روستایی الیگودرز اظهار داشت: پس از موافقت آب‌رسانی این ۴۶ روستا تصمیم بر این شد که آب و فاضلاب روستایی ظرف چند روز آینده و نهایتاً ۱۰ روز طرح تحقیقاتی را با کمک آب و فاضلاب روستایی استان آماده کند و به امور منابع آب بدهد تا امور منابع آب نیز طرح را به وزارت خانه ارائه دهد تا تائید شود.


وی افزود: برای آبرسانی و رفع مشکل این روستا‌ها تقاضای فوریت کردیم و از نماینده مردم شهرستان الیگودرز در مجلس نیز درخواست داریم همان‌طور که تاکنون پیگیر این موضوع بوده پیگیر فوریت آن نیز باشند تا بتوانیم نهایتاً این روستا‌ها تا پایان سال ۹۷ آب‌رسانی شوند.


ذلقی عنوان کرد: جمعیت این ۴۶ روستا که با مشکل بی‌آبی و کمبود آب مواجه هستند از ۶۰ نفر تا بیش از سه هزار نفر متغیر است و باید گفت: روستایی مانند عسکران خالی از سکنه شده است و مردم آن روستا همچنان امیدوارند که با تأمین آب شرب و کشاورزی به روستا برگردند.


وی بیان کرد: روستای شاپورآباد الیگودرز مرکز دهستان است و در مسیر این خط انتقال آب قرار دارد و ازآنجاکه بیش از ۳ هزار نفر جمعیت دارد قرار است به شهر تبدیل شود.


رئیس آب و فاضلاب روستایی الیگودرز گفت: در سطح شهرستان الیگودرز دامنه روستایی بسیار وسیعی داریم، اما همه روستا‌های الیگودرز به دلایلی مانند نبود اعتبار و صعب‌العبور بودن تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی نیستند.


این مسئول تصریح کرد: بسیاری از روستا‌ها نیز به‌تازگی می‌خواهد تحت پوشش قرار گیرد، طرح تحقیقاتی چندین روستا‌ها نیز انجام‌شده و قرار است در برنامه اقتصاد مقاومتی آبرسانی انجام شود.


ذلقی بابیان اینکه کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر سبب چالش عظیمی در روستا‌های این شهرستان به وجود آورده است اظهار داشت: با توجه به کاهش بارش‌ها کمبود و پایین آمدن آب‌های زیرزمینی داشتیم و طبیعتاً روستا‌هایی داریم که با چالش عمده کمبود آب مواجه‌اند و مردم نیز انتظار دارند آب و فاضلاب تلاش مجدانه‌تری نسبت به تهیه آب کند.


وی افزود: از آنجاکه روستاییان تولیدکننده هستند لازم است آب آن‌ها تأمین شود بنابراین مسئله آب یکی از مواردی است که می‌تواند از مهاجرت روستاییان جلوگیری کند.


رئیس آب و فاضلاب روستایی الیگودرز عنوان کرد: در تلاش هستیم روستایی‌های هم که تحت پوشش قرار دارند و دارای مشکلات کمبود آب‌اند، مشکل کمبود آب آن‌ها را برطرف کنیم.


وی بیان کرد: معمولاً تا آبان ماه مشکل کمبود آب را در روستا‌ها داریم، اما از آبان ماه تا ابتدای خرداد این مشکل تقریباً برطرف می‌شود، چون هم بارندگی داریم و کشاورزی‌ها کم‌تر می‌شود و آب‌های زیرزمینی سطحشان بالاتر می‌آید.


ذلقی گفت: با ۲ تانکر به روستا‌هایی که مشکل آب شرب دارند آبرسانی می‌شود و اجازه نمی‌دهیم روستا‌ها از آب شرب محروم شوند، طبیعتاً روزی ۱۷ سرویس آبرسانی می‌شود و گاهی روزانه تا ۲۲ سرویس نیز آبرسانی انجام‌شده است.


وی تصریح کرد: تقریباً ۱۰ روستای شهرستان الیگودرز با تانکر آبرسانی می‌شود که البته این آبرسانی برای روستا‌های نزدیک است نه روستا‌های دورافتاده، چون آبرسانی به روستا‌های دورافتاده حدود یک روز طول می‌کشد.


وی افزود: روستا‌هایی در الیگودرز وجود دارند که آب آن‌ها از طرق چاه تأمین می‌شد، اما آب کم شده و به مخازن نمی‌رسد که در این زمینه نیز سعی کردیم با تانکر مشکلات را برطرف کنیم.

انتهای پیام/م

۴۶ روستای الیگودرز آبرسانی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.