داودی با ابراز رضایت از وضعیت شعر جوان در کشورمان گفت: نباید برگزاری جشنواره‌هایی مثل «شعر جوان سوره» صرفا به ارسال آثار و برگزاری مراسم اختتامیه ختم شوند.

خبر شب*** پویایی و نوجویی از ویژگی‌های شعر جوان است/ جشنواره‌ها نباید به بحث ارسال آثار و برگزاری مراسم اختتامیه محدود شوندبه گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ علی داودی از داوران مرحله نخست پانزدهمین مهرواره «شعر و داستان جوان سوره» درباره ماهیت برگزاری این جشنواره‌ گفت: خوشبختانه این دهه، دهه‌ رونق جشنواره‌ها بوده که مسلما اتفاق خوبی است. طبیعتا هر جشنواره‌ای یک‌سری محاسن و معایبی دارد. از جمله محاسن آن می‌توان به حمایت بهتر و بیشتر، باز بودن دست‌شان در برگزاری جشنواره‌ها و کنترل بهتر در بخش اجرا و ... اشاره کرد اما در عین حال محدودیت‌هایی هم در بخش محتوا وجود دارد که اکثر افراد از این بخش گریزان هستند.

وی تاکید کرد: در مجموع هیچ گریزی از جشنواره‌ها نیست؛ شاید این گونه جشنواره‌ها برای من نوعی که سال‌هاست در حیطه ادبیات کار کرده‌ام، تکراری شده باشد ولی از طرفی فرصتی است برای استعدادهای جوانی که هیچ راهی برای دسترسی به عرصه حرفه‌ای ادبیات ندارند و یا برایشان خیلی کم پیش می‌آید تا خودشان را نشان بدهند. در کل ماهیت برگزاری جشنواره‌ها نوعی رقابت محسوب می‌شود که به شرکت‌کنندگان انگیزه هم می‌دهد. به اعتقاد من نباید جشنواره‌ها را به ارسال آثار و برگزاری مراسم‌های اختتامیه محدود کرد، بلکه باید در پی آن کارگاه و کلاس‌هایی داشته باشیم تا تداوم داشته و ادامه‌دار باشد.

داودی سپس به وجه تمایز جشنواره «شعر و داستان جوان سوره» با سایر جشنواره‌های اشاره کرد و گفت: این جشنواره از جهاتی تفاوت‌هایی دارد که آن را به خاص بودن تمایز می‌دهد و آن این است که معیارها و فضای فراخوان این جشنواره همه عام هستند و در عین حال اولویت‌های ادبی در آن رعایت می‌شود، بنابراین جشنواره جریان‌سازی است که در هر دوره چهره‌های مختلفی بالاخره پا به آن گذاشته‌اند. در واقع هر جشنواره در مسیر خود به تکامل می‌رسد، هر چند که ممکن است خلاهایی هم داشته باشد که این مسئله از این جشنواره اخیر شعر نیز مستثنی نیست. بنابراین تمام این راه‌ها را طی این چند سالی که برگزار شده پشت سر گذاشته است. همین که در این جشنواره، بعد از حدود 12 سال هنوز هم چهره‌هایی هستند که شرکت کنند و فعال باشند، نشان دهنده این است که تاثیرگذار بوده و هست.

داور مرحله اول پانزدهمین مهرواره «شعر و داستان جوان سوره» در پایان در پاسخ به اینکه وضعیت شعر جوان کشور را چطور ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: جوان یعنی نوجویی که طبیعتا شعر جوان هم همین طور است و پویایی دارد. در مجموع شعر جوان کشورمان خوب است اما در این میان آزمون و خطاهایی هم دارد که البته علی‌رغم همه کاستی‌ها، جای امیدواری برای آینده آن وجود دارد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار