اسپوتنیک در مطلبی نوشت آمریکا و متحدانش در پیدایش و بقای گروه‌هایی مانند طالبان در آسیای میانه نقش فعال داشته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسپوتنیک در مطلبی نوشت: آمریکا و متحدانش که در صدد استفاده از تهدید تروریستی برای حفظ جایگاه خود در منطقه آسیای میانه بوده اند و در عین حال، قصد داشتند رقبای ژئوپولیتیک آمریکا را به چالش بکشند، به پیدایش طالبان کمک کردند.

کارشناسان سیاسی افغان بر این باورند طالبان که گروهی افراطی است، به دست آمریکا و متحدانش و به منظور حفظ قدرت خود در آسیای میانه و به چالش کشیدن کشورهایی مانند روسیه و چین تشکیل شد. این کارشناسان باور دارند استراتژیست‌های نظامی آمریکا تمایلی به از میان برداشتن این گروه ندارند.

یک کارشناس نظامی افغان در این‌باره گفت: «طالبان به دست غرب و کشورهای همسایه افغانستان که متحد آمریکا هستند، تشکیل شد.» وی افزود: «کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و پاکستان، پررنگ‌ترین نقش را در تشکیل این گروه ایفا کردند.»

وی افزود در صورتی که آمریکا قصد داشت این گروه را نابود کند، می‌توانست در ابتدای درگیری‌ها این اقدام را انجام دهد؛ زیرا در آن هنگام، پاکستان یکی از متحدان نزدیک آمریکا بود.

بر اساس اظهارات این کارشناس نظامی، آمریکا همچنین قدرت گرفتن اسامه بن لادن – سرکرده سابق القاعده – را تسریع کرد که پس از آن، برای آمریکا مشکل ایجاد کرد و با کمک اسلام‌آباد کشته شد.

این کارشناس تاکید کرد در صورتی که آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن، در حقیقت تمایل داشتند این جنگ پایان یابد، درگیری‌ها هرگز تا این حد به درازا نمی‌کشید.

یک ژنرال افغان نیز اظهارات این کارشناس نظامی را تایید کرد. وی در گفتگو با اسپوتنیک اشاره کرد: «طالبان، پروژه آمریکا و انگلیس است.»

این ژنرال افغان خاطر نشان کرد طالبان در ابتدا در جنوب افغانستان مستقر شده بود. در صورتی که آمریکایی‌ها تمایل به نابودی این گروه را داشتند، به جای این‌که آن‌ها را به شمال این کشور برانند، این گروه را در جنوب افغانستان به طور کامل نابود می‌کردند.

وی گفت: «هدف از حضور نظامی آمریکا در کشور ما، جنگ علیه تروریسم نیست، بلکه نفوذ در کشورهای همسایه و نیز روسیه است.»

به باور عتیق الله امرخیل – تحلیلگر نظامی و ژنرال بازنشسته نیروی هوایی افغانستان – طالبان بخشی از استراتژی آمریکا برای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه بوده است. بر اساس اظهارات وی، حضور طالبان در افغانستان و آسیای میانه، در کل با برنامه‌های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) سازگاری داشته است.

وی سال 2004 را یادآور شد که طالبان در منطقه چارچینو قدرت گرفت و جنگ ادامه یافت. ائتلاف آمریکایی نزدیک به 150 هزار نیرو را در افغانستان مستقر کرد. با این‌که طالبان با نابودی فاصله بسیاری داشت، واشنگتن اعلام کرد قصد دارد نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج کند.

این تحلیلگر افزود: «آمریکایی‌ها گفتند به ارتش افغانستان آموزش داده اند و اکنون نیروهای افغان می‌توانند به تنهایی مبارزه کنند. ولی در حقیقت، این مسئله صحیح نبود؛ زیرا که ارتش افغانستان تسلیحات لازم را در اختیار نداشت.»

به این ترتیب، طالبان به افزایش قدرت خود در افغانستان ادامه داد. این ژنرال بازنشسته همچنین گفت در سال 2015 و با پیدایش شبکه حقانی و گروه تروریستی داعش در این منطقه، شرایط وخیم‌تر شد.

این تحلیلگر سیاسی گفت: «پس از آن، همسایگان افغانستان گفتند آمریکا خود به طالبان و داعش اجازه گسترش در این کشور را داده است و افزودند آمریکا می‌خواهد منطقه را بی‌ثبات و سلطه خود را در آن تضمین کند.»

بر اساس اظهارات امرخیل، هدف استراتژیک اصلی آمریکا، تضعیف امنیت کشورهای واقع در آسیای میانه، از جمله ازبکستان، تاجیکستان و دیگر کشورهای منطقه بوده است. نکته مهم این است که بی‌ثباتی در آسیای مرکزی، تهدیدی جدی برای امنیت ملی روسیه و چین به شمار می‌رود.

روز 22 ماه اوت، یکی از نویسندگان نشریه اینترنتی «اینترسپت» اعلام کرد: «اندکی پس از حمله آمریکا به افغانستان، طالبان تلاش کرد خود را تسلیم کند. با این‌حال، واشنگتن بارها اجازه این اقدام را به آن‌ها نداد.»

با این‌حال، نظیفه ذکی – نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان افغانستان – با این ایده مخالف است.

بر اساس گفته‌های ذکی، طالبان سعی نکرد تسلیم شود؛ بلکه پس از هدف قرار گرفتن توسط نیروهای ائتلاف آمریکا، این گروه تنها عقب‌نشینی کرد و از کابل و استان‌های این کشور گریخت.

ذکی در گفتگو با اسپوتنیک گفت: «آن‌ها برای جمع‌آوری سلاح و بازگشت به جنگ در سال 2005 عقب نشینی کردند. آن‌ها مجال مقاومت در برابر حملاتی را که چند کشور خارجی به طور همزمان علیه آن‌ها انجام می‌دادند، نداشتند.»

این در حالی است که یک تحلیلگر نظامی افغان در این‌باره گفت در آن هنگام، ائتلاف آمریکا برای نابودی این گروه قدرت کافی را در اختیار داشت. اما حقیقت در این نهفته است که آمریکا «برنامه‌های بزرگتری» داشته است.

این تحلیلگر نظامی گفت: «ادامه این جنگ به منزله ادامه رقابت قدرت‌های جهانی است؛ همانگونه که در زمان جنگ سرد این رقابت میان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کشورهای عضو پیمان ورشو در جریان بود.» وی افزود: «من امیدوارم در زمان ما دیپلماسی افغانستان بتواند فعالانه وارد معاملات سیاسی شود به طوری که کشور ما به صحنه جنگ کشورهای قدرتمند تبدیل نشود.»

اسپوتنیک در پایان این مطلب نوشت: آمریکا و متحدانش به جای اینکه مشغول بازی‌های قدرت شوند، باید بدانند تروریسم شرور است. آن‌ها باید با روسیه و دیگر کشورها برای ایجاد ائتلافی جهانی که بتواند بشر را از این فاجعه نجات دهد، همکاری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار