مهاجر گفت: طی ۲۵ سال گذشته، بیش از ۳۸.۲ میلیارد دلار معادل ۱۴۹هزار میلیاردتومان، روغن، دانه روغنی و کنجاله به کشور وارد شده است.

تیتر واردات 38 میلیارد دلار روغن طی 25سال اخیربه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی در پنجمین گردهمایی کشت های پاییزه که به مناسبت آغاز سال زراعی 96-97 برگزار شد، با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه کشت دانه های روغنی اظهار کرد: پایداری کشت و تولید گندم ،کاهش خروج سالانه 4میلیارد دلار ارز و کاهش واردات از جمله مهم ترین اهمیت کشت دانه های روغنی است.

وی افزود: طی 25سال اخیر(از سال71 تا 95) بیش از 38.2 میلیارد دلار معادل 149هزار میلیارد تومان روغن، دانه روغنی و کنجاله وارد کشور شده است.

مهاجر با اشاره به اینکه کلزا روغن بسیار باکیفیت و ارزشمندی است، گفت: طی دو دهه اخیر با چالش های جدی در تولید دانه های روغنی در کشور مواجه بودیم که از جمله این چالش‌ها می توان به مشکلات بازرگانی اشاره کرد .

مجری طرح دانه های روغنی ادامه داد: طی سال های آتی حتی اگر کلزا را از کشاورزان خریده و در دریا بریزیم ، وجه آن را به موقع به کشاورزان پرادخت می کنیم تا مشکلی در تولید ایجاد نشود.

وی نبود عزم و اراده ملی برای افزایش تولید داخل و کاهش وابستگی، نبود تمایل بخش صنعت به تولید داخل در مقابل واردات و ضعف در دانش و تکنولوژی از دیگر چالش های موجود در این زمینه طی سال های اخیر است.

تولید کلزا ۳۰۰ درصد افزایش یافت

مهاجر نیاز کشور به کلزا را به یک ونیم میلیون تن عنوان کرد و افزود:  نیاز ما به کنجاله 3 ونیم میلیون ، ظرفیت روغن کشی 5 ونیم میلیون ، ظرفیت تصفیه روغن 3.6  میلیون ، واردات روغن خام 1.3 میلیون و واردات دانه های روغنی 1.4 میلیون تن است.

 مجری طرح دانه های روغنی میزان تولید کلزا در سال جاری را بیش از 182 هزار تن اعلام کرد و گفت: تولید این محصول نسبت به سال گذشته بیش از 2.7 برابر معادل 300درصد رشد داشته است.

 به گفته وی گلستان، خوزستان، مازندران، فارس، اردبیل و کرمانشاه رتبه اول در سیستم تولید کلزا را به خود اختصاص داده اند.

 مهاجر ضمن تشکر از مسئولان دولتی در پرداخت به موقع  مطالبات کشاورزان گفت: هنوز خسارت کشاورزان پرداخت نشده و به همین خاطر از مسئولان تقاضا داریم هرچه سریعتر نسبت به پرداخت خسارت اقدام کنند.

 وی با اشاره به اقدامات  حمایتی دولت از کلزاکاران بیان کرد: پرداخت حق بیمه مزارع کلزا در سطح 180 هزار هکتار به صورت 100 درصد رایگان و تأمین و تدارک 1450 تن بذر از جمله این حمایت ها بوده است.

 مشاورز وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برنامه سال زراعی جدید کشت 286 هزارو 300 هکتار کلزا است، گفت: انتظار می رود که تولید کلزا به حداقل 500 هزار تن برسد.

 مهاجر خرید تضمینی و پرداخت به موقع بهای دانه های روغنی، تأمین و تدارک حضور مورد نیاز به استان ها و اجرای پایلوت آموزشی و ترویج تأمین تسهیلات بانکی کاشت، داشت و برداشت از جمله سیاست های حمایتی وزارتخانه به شمار می رود.

 انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار