رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوی از مرمت و بازسازی بازار تاریخی خوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛بازار خوی بازاری بزرگی از دوران صفویه و مرکز تجاری آن دوره آذربایجان بوده که در ضلع شرقی شهر خوی قرار دارد. این بازار دومین بازار بزرگ ایران به شمار می رود.
این بازار  در جاده ابریشم ایپک یولی قرار دارد.
عزیزمیرزایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت: بازار قدیمی این شهرستان در آذربایجان غربی و از مجموعه‌های زیبای تاریخی کشور است که مرمت و ساماندهی می‌شود.
عزیزمیرزایی اظهارداشت: با توجه به خطر تخریب راسته خرازان این بازار، مرمت این راسته براساس بافت اصلی بازار دردست اجراست.
وی افزود: در جهت مرمت این بخش بازار تاریخی ۳۵ طاق و ستون راسته مطابق با ساختار اصلی بازار و با استفاده از آجر ۴ کوش مرمت و احیا می شود
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوی بابیان اینکه برای مرمت وباز سازی این بنای تاریخی ۳ میلیارد و پانصد میلیون ریال اعتباردرنظر گرفته شده است افزود: مرمت این بخش از بازار تاریخی خوی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
وی تصریح کرد: علاوه براین بخش در حال حاضر ۵ راسته دیگر بازار تاریخی خوی نیاز به مرمت و بازسازی دارد
میرزایی اجرای غیر اصولی خطوط انتقال گاز و برق و مشکلات انتقال فاضلاب و آب‌های سطحی از تهدید ها‌ی دیگر مجموعه بازار تاریخی خوی دانست وگفت: که باید در این زمینه نیز ساماندهی صورت گیرد.
عزیز میرزایی افزود: بازار خوی بعد از بازار کرمان، تبریز و شیراز زیباترین بازار ایران است و از چند راسته بازار سرپوشیده، سراها، چهار سو‌های خوش ترکیب و گذر‌های قدیمی تشکیل شده است.
وی بیان کرد: وجود کاروانسرا‌های تاریخی در دل بازار خوی جلوه خاصی به این مجموعه تاریخی بخشیده است که کاروانسرای خان و میرزا هاشم دو بنای به یادگار مانده از عصر کهن بازار خوی با حجره‌های متعدد و روزنه دار مشبک همچنان رونق دارد.
لازم به ذکر است که بازار قدیمی خوی متعلق به دوره صفویه است و به شماره ۱۲۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/م

مرمت بازار تاریخی خوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.