مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: پنج هزار و ۹۷۵ واقعه وفات در پنج ماهه ابتدای امسال در استان ثبت شده است.

ثبت بیش از پنج هزار واقعه وفات در سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، رضا راحت دهمرده مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان   اظهار داشت: سه هزار و ۳۴۳ واقعه این مدت مربوط به وفات مردان و ۲ هزار و ۶۲۴ واقعه مربوط به وفات زنان بوده است.

وی گفت: یکی از اهداف اصلی سازمان ثبت احوال ثبت به موقع وقایع حیاتی از جمله ثبت فوت است که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و همچنین همکاری سیار دستگاه‌های ذیربط نسبت به آن اقدام می‌شود.

دهمرده  ادامه داد: در اجرای قانون ثبت احوال، نزدیک‌ترین خویشاوندان متوفی یا متصدی یا صاحب مکانی است که فوت در آن رخ داده، ماموران انتظامی، دهیاران شورا‌های اسلامی و متصدیان آرامستان ها، مسئولان خانه‌های بهداشت، پزشکی قانونی، بیمارستان‌ها و متولیان مربوطه مکلفند اطلاعات مربوط به متوفیان را برای ثبت به ادارات ثبت احوال اعلام کنند.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال‌های گذشته و با مذاکرات صورت گرفته با سایر دستگاه‌ها سعی شده است تا از ظرفیت‌های موجود در روستا‌ها نسبت به ثبت وقایع در مهلت قانونی آن استفاده شود.

دهمرده افزود: همچنین انجام ماموریت‌های ده گردشی در مناطق روستایی به صورت منظم و حضور کارکنان ثبت احوال در بخش‌های پرجمعیت، تاسیس نمایندگی‌های ثبت احوال در محل بیمارستان‌ها از دیگر برنامه‌های ثبت احوال سیستان و بلوچستان برای ثبت به موقع وقایع حیاتی بوده که با وجود همه این اقدامات متاسفانه باز هم شاهد مراجعه نکردن مردم در مهلت قانونی و معین به ثبت احوال هستیم.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان محصور نبودن آرامستان‌ها در روستا‌ها و شهر‌های استان را یکی از دلایل ثبت نشدن به موقع وقایع وفات اعلام کرد و گفت: در سال گذشته نشست‌های متعددی با مسئولان امر برای محصور کردن و همچنین قانونمند ساختن مراحل تدفین در استان صورت گرفته است که امیدواریم در سالجاری روند ثبت واقعه وفات مناسب‌تر شود.

وی با اشاره به اهمیت ثبت ولادت و وفات در روستا‌ها گفت: دهیاران و شورا‌های اسلامی روستا‌ها وظیفه بسیار مهمی در اعلام این وقایع به ثبت احوال دارند و باید با برنامه ریزی مناسب به صورت هفته‌ای آمار وفات صورت گرفته در مناطق روستایی را به نزدیک‌ترین اداره ثبت احوال اعلام کنند.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان  از مردم استان خواست در اعلام وقایع حیاتی (ولادت و وفات) به ادرات ثبت احوال در بازه زمانی مشخص ۱۵ روز برای ولادت و ۱۰ روز برای فوت به صورت جدی اقدام کنند تا از بروز مشکلات و جریمه آنان جلوگیری شود.

 جمعیت سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومترمربع (معادل ۵/۱۱ درصد مساحت کشور) بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ با ۱۹ شهرستان به افزون بر ۲ میلیون و ۷۷۵ هزارنفر شامل بیش از ۷۰۴ هزار و ۸۸۸ خانوار رسیده است.

انتهای پیام/ع

ثبت بیش از پنج هزار واقعه وفات در سیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار