به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاهش فاصله مراکز خدمات دولتی، عمومی و غیر دولتی، توزیع یکسان امکانات برای تمامی اقشار جامعه در شهرها و روستاهای کشور از مهمترین موضوعاتی است که دولت باید برای آنها برنامههای شفاف و مشخصی داشته باشد؛ بنابراین ایجاد مراکز و دفاتری برای عملیاتی کردن این خدمات ضروری است.
یکی از این دفاتر، دفتر پیشخوان خدمات دولت است که به منظور حرکت به سوی دولت الکترونیک، جلوگیری از موازی کاری و کاهش فساد اقتصادی و اداری و تسهیل ارائه خدمات الکترونیک به مردم در سطح کشور احداث شده است. تمام دستگاههای اجرایی دولتی موظفند خدمات الکترونیکی خود را از این راه ارائه کنند.
خدماتی که هم اکنون در این دفاتر ارائه میشود؛ از این قرار است: امور سجِلّی و ثبت احوال، صدور و تمدید گذرنامه، خدمات مخابراتی، گواهینامه و تخلفات رانندگی، امور مربوط به اسقاط خودرو، پستبانک، امور بیمهای، خدمات گمرکی، پرداخت الکترونیکی قبوض، فروش بلیت اتوبوسهای بین شهری، شارژ کارتهای مختلف اعتباری و کارتهای دانشجویی و غیره.
برای توزیع و دسترسی عادلانه به این خدمات و بنابر افزایش نیازهای مردم به انواع خدمات، دولت درصدد است تا بستر قانونی تمام خدمات قابل واگذاری را برای فعالتر شدن این دفاتر و تسهیل ارائه خدمات فراهم سازد، در حال حاضر حدود ۱۶ هزار دفتر پیشخوان دولت فعال است که طبق برنامه ریزیها باید به ازای هر 20 هزار نفر، یک دفتر پیشخوان دولت ایجاد شود.
در این راستا برای تکمیل ظرفیت استان ها، فراخوانی از سوی کانون دفاتر خدمات پیشخوان دولت و بخش عمومیِ غیر دولتی اعلام شده است. این فراخوان از تاریخ یک شهریور سال جاری آغاز و تا سی و یکم شهریور ماه ادامه دارد.
میزان ظرفیت هر استان از سوی تشکل صنفی دفاتر پیشخوان دولت به ریاست معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین میشود. کارگروه هر استان نیز در چهارچوب سهمیه تعیین شده، اقدام به توضیع ظرفیت ایجاد دفاتر در سطح استان میکنند. پس هنگام ثبت نام به ظرفیت داشتن یا نداشتن استان خود و مطابقت شهر مورد تقاضا با محل سکونت خودتان توجه داشته باشید.
به موجب آیین نامه مصوب هیئت وزیران اخذ پروانه ایجاد دفاتر پیشخوان دولت، پس از اعلام فراخوان عمومی و تنها از راه دبیرخانه کارگروه پیشخوان دولت استان خود، اقدام کنید.
تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی
عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
دارا بودن گواهی انجام خدمت وظیفه یا معافیت برای آقایان
عدم اشتغال در تشکیلات دولت
حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تایید وزارت علوم یا حداقل ۱۰ سال سابقه کارشناسی کاربردی در دستگاههای دولتی (بر اساس حکم کارگزینی)
دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد
توانایی جسمی و روحی لازم
شخص حقوقی باید غیر دولتی و محل ثبت آن در ایران باشد.
صدور بیش از یک پروانه برای هر متقاضی در سطح کشور صرفا با موافقت وزارت امکان پذیر است.
متقاضیانی که پروانه آنها بنا به دلایلی به جزء تخلف لغو شده باشد، میتوانند پس از گذشت ۵ سال، نسبت به ارائه درخواست پروانه اقدام کنند.
اولویتهای ایثارگری در زمان صدور پروانه به ترتیب عبارتند از:
خانواده شهدا و جانبازان ۷۰% و بالاتر و جانبازان ۲۵% تا ۷۰% و سایر ایثارگران.
۱) دفتر، باید در مناطق شهری حداقل فضایی برابر با ۵۰ متر مربع و در مناطق روستایی ۲۰ متر مربع برای ارائه خدمات را داشته باشد و ترجیحا در طبقه همکف یا اول بوده و دارای کاربری مجاز باشد.
۲) در طراحی نمای بیرونی و چیدمان تجهیزات اداری و فنی دفتر، موارد ذیل باید رعایت شود:
- تهیه و نصب تابلو با رنگ، آرم و نوشته معین مطابق نمونهای که توسط کمیته راهبری دفاتر پیشخوان ارائه میشود.
- فضای کافی به متقاضیان اختصاص یابد.
- امکانات لازم جهت ارائه خدمات به جانبازان، معلولان و سالمندان فراهم شود.
- تأمین تأسیسات بهداشتی (آبدارخانه و سرویس بهداشتی) برای کارکنان دفتر (این تکلیف در مجتمعهای تجاری و اداری که دارای سرویس بهداشتی متمرکز هستند، مصداق ندارد)
- در بالای باجهها محلهایی برای نصب علائم دیداری و نوشتاری جهت اطلاع مشتریان پیشبینی شود.
- تابلوی تعرفه خدمات برای رؤیت متقاضی به نحوی نصب شود که در زمان توقف در جلوی باجه هم به راحتی قابل خواندن باشد.
۳) دفتر باید مجهز به تجهیزات فنی و اداری مورد نیاز شامل موارد ذیل باشد:
میز
صندلی و نیمکت مراجعان
امکانات ایمنی نظیر کپسول اطفای حریق و سیستم هشدار دهنده (دزدگیر)
داشتن تجهیزات رایانهای متناسب با خدمات قابل ارائه
یک دستگاه نمابر
خطوط ارتباطی و دیتای متناسب با حجم خدمات قابل ارائه
وسایل حرارتی/ برودتی مناسب
دستگاه pos
امتیاز مکتسبه در حوزه حقوقی و مدیریتی بر اساس شرایط اعلامی محاسبه میشود. افرادی که دارای 20 سال سابقه قضایی باشند، حداکثر امتیاز را کسب میکنند.
از افراد (دارای سهمیه و غیر سهمیه) که بر اساس جدول فوق پس از مطابقت مدارک ارائه شده با اظهارات مندرج در فرم ثبت نام، حداقل امتیاز 80 را کسب کنند، برای مصاحبه برای اخذ مجوز ایجاد دفاتر پیشخوان خدمات دولت، دعوت میشود.
انتهای پیام/
اول اینکه آیا اگر مجوز بنام من انتقال داده بشه همش باطل میشه و باید از اول اقدام به دریافت مجوزها بکنم/؟؟؟؟؟
و اینکه اخیرا شنیدم میگن باید 500 میلیون تومن هم صاحب امتیاز دفتر باید سپرده بذاره تو بانک
ممنون میشم راهنمایی کنید
شرایط تاسیس دفتر پیشخوان دولت رابا26ماه خدمت داوطلبانه8سال دفاع مقدس دارم.
تشکر
من از مردم عادی که دارن این پیامو میخونن میپرسم
بنده لیسانس مکانیکم میخوام تو روستا دفتر بزنم هیچ سهمیه ای هم ندارم
این پروسه چقدر طول میکشه؟
برای دریافت مجوز دفتر پیشخوان دولت باید به کدام ارگان مراجعه کنم ؟
تا جاییکه من و همکارانم پیگیر چندین مجوز پیشخوان دولت در استانهای مختلف هستیم
اینکه اول یک شرکت با مسولیت محدود با موضوع فعالیت پیشخوان دولت ثبت میکنیم بعد از طریق شخصیت حقوقی ثبت شده اقدام به اخذ مجوز از سازمانهای مختلف انجام میشود و هزینه های صدور مجوز بستگی به جمعیت شهر متغیر هست.
و روستاها شرایط یکسانی دارند
من دارای مدرک دیپلم و چند سال سابقه کار دارم و میخوام پروانه تاسیس پیشخوان بگیرم کجا باید مراجعه کنم در ضمن تحت پوشش بهزیستی هم هستم
برای تاسیس دفتر پیشخوان باید از کجا شروع بکار کنیم برای ثبت نام اخذ مجوز به کدوم سایت یا اداره مراجعه کنیم .. اگه راهنمایی کنید ممنون میشم
لطفا برای دفتر پیشخوان دولتی شهری فضای ۵۰ متر رو کاهش بدین چون واقعا من خیلی تمایل دارم دفتر پیشخوان رو تاسیس کنم اما در شهر هزینه مکان تجاری ۵۰ متر واقعا زیاد و گرون هست لطفا تجدید نظر کنین
سئوالم اینه که شهر مشهد ظرفیت دفتر جدید داره؟
مکان دفتر رو شما تعیین می کنید یا نه ِ
ممنون میشم.پاسخم رو بدهید
بنده پدرم نظامی بودن تو جنگ هم تشریف داشتن جانباز هم هستن ایثارگر هم هستن ۲ برادریم ۳۰ و ۳۲ ساله هیچ شغل دولتی هم نداریم هیچ سهمی هم نداریم.از جیب خودمون رفتیم دانشگاه آزاد اونم نصفه ول کردیم چون توانایی پرداخت شهریه نداشتیم.من موندم این همه در مورد سهمیه که حرف میزنین پس کو ؟به خدا قسم هیچی به ما تعلق نگرفته.تو ادارات هم یه فرزند شهید باشه ۱۰ نفر دیگه با پارتی بازی و.... استخدام شدن.اینقدر در مورد سهمیه میگین همه فکر میکنن ما حقشون رو ازشون گرفتیم به خدا ما هم مثل شما در به در دنبال کاریم.این همه این در و اون در میکنیم کسی جوابمونم نمیده.اینا همش حرفه که میگن سهمیه بنیاد.
ماشاءالله دنبال هر شغلی هم که هستین شرایط رو جوری تعیین کردن که به ما تعلق نمی گیره.
این شغل چقدر سرمایه میخواد از کجا پیگیر بشیم ؟لطفا اطلاع دارین به ما هم بگین
راهنماییی کنید ممنون میشم
م مجوز پست بانک بگیرم چکار کنم مدرک چی میخواد
برای گرفتن مجوز باید به کجا مراجعه کنم؟
خوب و بد هم ممکن است بین این خانواده ها باشد .
به همه چیز که نباید بدبین شد و نسبت به خوبها باید احترام نهاد.
نه کلا اگر خدای متعال بخواهد و تایید فرماید حق نیست که این فرزندان سهمیه داشته باشند .
خوبان ان شاءا... سلامت باشند .
زمان خلافت حضرت علی علیه السلام فرمانده با سرباز یکجور حقوق میگرفت.
اکثرا پارتی بازی ممکن باشد و نه همه .
سهمیه که جای خود اصلا نداشته اند !!
اگر خدای متعال بخواهد و تایید فرماید اینطورست .
ببخشید من فرزند شهید هستم با مدرک کارشناسی و قصد تاسیس پیشخوان دولت در کرج رادارم ولی نمیدونم برای شروع کار باید تنظیم مقررات تهران برم یا کرج هم این اداره رو داره در کل از مراحل کار اطلاعی ندارم اگر امکان داره راهنمایی بفرمائید
امتیاز میدن؟
تهران
شرط ایثارگری اجباری یا نه ، یعنی کسی که این گزینه را نداشته باشد نمیتواندمجوز تاسیس دفتر پیشخوان بگیره
لطفا بفرمایید برای استان قزوین جهت تاسیس دفاترپیشخوان دولت درچه تاریخی فراخوان می کنید
تاریخ 97/11/28
با سلام بنده جانباز 40%و ازاده و پاسدار هستم تصمیم به احداث دفتر پیشخوان را داشتم میخواستم بدونم بنده هم باز نیاز به مدرک کارشناسی دارم یا خیر
خواهشا اونی که مراحل تاسیس دفتر پیشخوان رو رفته به ما هم اطلاتی رو بده که از کجا باید شروع کرد به خصوص در شهرستانها و مناطق روستائی؟
من می خوام دفتر پیشخوان بزنم. تاریه فراخوان کی هست؟؟ایا واسه شهر پرند میشه؟؟
مدرک فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دارم.
مدرک فوق لیسانس مدیریت مالی دارم.