رییس کمیسیون مقدماتی معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای در بیانیه‌ای آزمایش اتمی امروز کره شمالی را تهدید جدی برای صلح و ثبات بین‌المللی توصیف کرد.

بیانیه سازمان ناظر بر معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای درباره کره شمالیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پالینا ماریا فرانسشی ناوارو، رییس کمیسیون مقدماتی معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای، در بیانیه ای اعلام کرد: صبح امروز، سیستم نظارتی ما (CTBT)، شکل موج های لرزه ای را شناسایی کرد که احتمالا ناشی از آزمایش هسته ای کره شمالی بود. پس از آن، کره شمالی اعلام کرد که یک آزمایش هسته ای انجام داده است. چنانچه این اثبات شود، این ششمین آزمایش این کشور خواهد بود.

در این بیانیه آمده است: این مسئله یکی از بزرگ ترین نگرانی های جامعه جهانی است. آزمایش امروز کره شمالی پذیرفتنی نیست و تهدید جدی برای صلح و ثبات بین المللی است.

رییس کمیسیون مقدماتی معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای در این بیانیه افزوده است آزمایش امروز، نشان می دهد که باید این پیمان هرچه سریع تر به اجرا در آید. من از همه کشورهای جهان می خواهم تلاش کنند تا به این هدف برسیم. من از کره شمالی می خواهم که به تعهدات خود عمل نماید.آزمایش امروز نقض آشکار قطعنامه های مرتبط با شورای امنیت است.

کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی موسوم به «سی تی بی تی» 20 شهریور 1375 مصادف با 10 سپتامبر سال 1996 به عنوان یک معاهده چندجانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. تاکنون 183 کشور این پیمان را امضا و 166 کشور آن را تصویب کرده اند. هشت کشور دیگر باید این پیمان را اجرا کنند تا وارد مرحله اجرایی شود.

این پیمان، کشورهای عضو را از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل دولت عضو منع می‌کند. یکی از مهم ترین ملزومات اجرای این پیمان استقرار سامانه‌های نظارت بین‌المللی از جمله ایستگاه‌های لرزه‌نگاری مادون صوت است.

مقر اصلی سازمان ناظر بر معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای در وین اتریش است.

همچنین، به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، لاسینا زربو دبیر کل سازمان پیمان منع آزمایشات هسته‌ای در واکنش به آزمایش اتمی اخیر کره شمالی گفت بدیهی است که ما این آزمایش را که ششمین آزمایش از این نوع از سال ۲۰۰۶ است محکوم می کنیم. ما نهادهایی داریم که به کشورهای عضو مشخصات فنی و تحولات ناشی از انفجار در کره شمالی را گزارش دادند. سطح این انفجار بی‌سابقه بود زیرا زلزله ای را به همراه داشت که در مقایسه با سال‌های گذاشته بسیار شدیدتر بود.

زربو درباره اینکه سازمان پیمان منع آزمایشات هسته ای به این آزمایش چه واکنشی نشان خواهد داد، گفت یکی از واکنش های ما این است که امیدوار باشیم پیمان هایی منعقد شود که به ما مکانیسم اجرای قوانین جاری را بدهد. هم اکنون این شورای امنیت سازمان ملل متحد است که می تواند تحریم هایی را علیه کره شمالی اعمال کند. اما تحریم ها تا زمانی ادامه خواهد داشت که آزمایشات هسته ای ادامه یابد. این مشکلی است که باید برای آن راه حلی یافت شود. از دیدگاه ما راه حل این است که پیمان ممنوعیت کامل آزمایشات هسته ای اجرایی شود.

بیشتر بخوانید:

کره شمالی بمب هیدروژنی آزمایش کرد

 

انتهای پیام/

سازمان ناظر بر معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای درباره آزمایش امروز پیونگ یانگ بیانیه صادر کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار