بنیانگذار هلال احمر یمن به دلیل محاصره و تحریم این کشور از سوی عربستان، بر اثر بیماری قلبی درگذشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  العربیه؛ «عبدالله الخامسی»، بنیانگذار هلال احمر در یمن، به بیماری قلبی مبتلا بود و باید هرچه سریعتر تحت عمل جراحی قرار می‌گرفت؛ اما این پیرمرد 76 ساله به دلیل محاصره شدید دارویی کشورش از سوی عربستان نتوانست درمان مناسبی دریافت کند و جان خود را از دست داد.

شرایط عمل قلب «الخامسی» در بیمارستان صنعا، روز پنجشنبه فراهم شد و به گفته پزشکان، امکان نجات وی وجود داشت؛ اما کمبود تجهیزات موجب ناکام ماندن عمل جراحی شد و وی فقط چند روز بعد، جان خود را از دست داد.

در عمل قلب «الخامسی» به لوله‌های «استنت» -که در شریان‌های قلب قرار می‌گیرند- نیاز بود؛ اما این قطعه حیاتی نیز در فهرست تحریم‌های عربستان قرار دارد و فقط در بازار سیاه یمن و با قیمتی سرسام‌آور به فروش می‌رسد.

«زبیر الخامسی»، پسر عبدالله الخامسی، درباره وضع پدرش گفت: در ابتدا بیمارستان نتوانست لوله‌های استنت را فراهم کند؛ اما سرانجام توانستند دو عدد از این لوله‌ها را برای پدرم خریداری کنند. کمی بعد یک پرستار هندی چند لوله استنت دیگر در اختیارمان قرار داد و هزینه خرید آنها به 1000 دلار رسید. در یمن این مبلغ خیلی زیادی به حساب می‌آید.

پزشکان در پایان عمل جراحی اعلام کردند به لوله‌های استنت بیشتری نیاز است؛ اما حتی در بازار سیاه یمن نیز هیچ نمونه دیگری وجود نداشت. خانواده «الخامسی» تلاش کردند وی را برای درمان به قاهره و یا امان اعزام کنند؛ اما محاصره یمن از سوی عربستان، این فرصت را نیز از بیماران این کشور سلب کرده است.

«الخامسی» رئیس اتحادیه پزشکان یمن بود و در سال 1973 هلال احمر این کشور را بنیان گذاشت. وی تا سال‌های ابتدایی 2000 ریاست هلال احمر کشورش را بر عهده داشت.

در پی درگذشت عبدالله الخامسی، نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمربیانیه‌ای را به شرح زیر منتشر کرد:

«فوت همکار و دوست عزیزمان، مرحوم عبد الله الخامسی، پایه گذار جمعیت هلال احمر یمن در سال 1352 شمسی و رئیس این جمعیت برای سه دهه، مایه تاسف عمیق نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر گشت.

درجمع اعضای نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، دکتر الخامسی به عنوان فردی عمیقا معتقد به بشردوستی شناخته می شد که بی وقفه و خستگی ناپذیر به امر خدمت رسانی به همنوعانش مشغول بود.
عدم وجود امکانات ضروری پزشکی که از عوامل منجر به فوت دکتر الخامسی بود، نشانی دیگر از فروپاشی سیستم بهداشت و درمان یمن است و این فروپاشی نتیجه مستقیم درگیریها و محدودیتهای فلج کننده در مسیر واردات ملزوماتی نظیر دارو و تجهیزات پزشکی است. با توجه به فعالیت فقط نیمی از بیمارستانها و درمانگاهها، شرایط یمن خیلی وخیم است. علیرغم کمبودهای شدید در همه زمینه‌ها، کارکنان بهداشت و درمان و جمعیت هلال احمر یمن در کنار داوطلبان این جمعیت، همچنان به بهترین شکل به ایفای وظایف خود مشغول هستند.

جمعیت هلال احمر یمن، کمیته بین المللی صلیب سرخ، و فدراسیون بین المللی جمعیتهای صلیب سرخ و هلال احمر با همان تعهد بشردوستانه‌ای که سرلوحه فعالیتهای مرحوم دکتر الخامسی در طول عمر وی بود، به کمک رسانی و حمایت از مردم یمن ادامه خواهند داد.»

انتهای پیام/

 بنیانگذار هلال احمر یمن به علت تحریم‌های عربستان جان خود را از دست داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار