رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شادگان گفت: رودخانه جراحی تنها منبع تامین‌کننده آب سالم و شیرین تالاب شادگان است که طی 3 سال اخیر خشک شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید محمدحسن فقیه، رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شادگان بیان داشت: رودخانه جراحی به عنوان تنها منبع تامین‌کننده آب سالم و شیرین تالاب شادگان، در مدت حدود2 تا 3 سال اخیر خشک شد، به طوری که شاید از هر۱۰ ماه تنها یک ماه در رودخانه جراحی آب وجود دارد، این در حالی است که در گذشته۹۰ درصد آبگیری این تالاب به وسیله این رودخانه انجام می‌شد.تنها تامین کننده آب تالاب شادگان خشک شد

وی تصریح کرد: در آخرین سنجش میزان EC آب این تالاب، رقم گزارش‌شده حدود ۱۱ هزار میکروگرم بر موس بود و این تالاب در وضعیت ایده‌آل قرار ندارد و انتظار غلبه پوشش‌های گیاهی غیربومی و تکثیر گونه‌های آبی غیربومی در اکوسیستم این تالاب دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

فقیه افزود: رشد بی‌اندازه یک نوع پوشش گیاهی و غلبه آن بر گونه‌های گیاهی بومی و همچنین تکثیر بیش از حد گونه مهاجم تیلاپیا در تالاب شادگان به علت همین وضعیت نامطلوب ایجاد شده است. متاسفانه شرایط تالاب به نحوی تغییر یافته که برای این گونه تغییرات مانند تکثیر تیلاپیا مناسب شده است.

فقیه وی بیان داشت: به علت افزایش EC آب تالاب و تغذیه این تالاب از زهاب نیشکر و با توجه به مواد مغذی که در زهاب نیشکر وجود دارد، گونه‌های گیاهی در اکوسیستم تالاب بر سایر گونه‌ها غلبه کرده‌اند و نسبت به شرایط جدید تالاب کمترین حساسیت را دارند و همچنین از مقاومت در برابر شوری آب برخوردار هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان تصریح کرد: تخلیه فاضلاب شهری به بخش جنوبی و میانی این تالاب حتی نارضایتی اهالی را به دنبال داشته است. راه‌اندازی یک شبکه فاضلاب و ساماندهی این وضعیت مستلزم اعتبار بسیار کلان و سنگینی است که ظاهرا باید به صورت فاینانس یا ارز مشارکتی تامین شود و به علت رقم زیاد اعتبار مورد نیاز متاسفانه این موضوع در اولویت دولت قرار نگرفته و موجب شده همچنان تخلیه فاضلاب شهری به تالاب تداوم یابد.


انتهای پیام/م

تخلیه فاضلاب شهری به تالاب شادگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.