مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: روزانه ۵۷۸ میلیون مترمکعب گاز در ایران مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ سعید مؤمنی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی شرکت گاز آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه با عبور از روسیه با داشتن 34 هزار میلیارد مترمکعب ذخایر گازی، ایران رتبه اول ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد اظهار کرد: ایران چهارمین تولیدکننده گاز دنیا است ولی در مصرف رتبه سوم مصرف‌کننده را با یک درصد از جمعیت دنیا در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه شبکه گسترده انتقال و توزیع گاز را در کشور داریم که در دنیا بی‌نظیر است، افزود: بیش از 36 هزار کیلومتر خطوط انتقال و بیش از 320 هزار شبکه در 1091 شهر و 26 هزار روستا با بیش از 21 میلیون مشترک گاز داریم که خدمات‌رسانی بی‌نظیری در دنیا محسوب می‌شود.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه با این منابع خوب، وظیفه دولت تأمین انرژی گازی کشور است تصریح کرد: با توجه به میانگین رشد سالانه 2 تا 3 درصد در گازرسانی دنیا، رشد سالانه 10 تا 12 درصد و حرکت‌های انجام شده در گازرسانی ایران در دنیا بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در کشور روزانه 515 میلیون مترمکعب مصرف داشتیم که امروزه به 578 میلیون مترمکعب رسیده است ابراز داشت: کلیه نیروگاه‌ها از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. 67 میلیون مترمکعب از این مصرف در نیروگاه‌ها، 34 میلیون مترمکعب در صنایع و 50 میلیون مترمکعب هم در موارد خانگی بوده که با این روند مصرف تصور کنید اگر سوخت مایع مصرف می‌شد، چه آلایندگی بالایی ایجاد می‌شد.

مؤمنی با تأکید بر اینکه متأسفانه مصرف بی‌رویه شده و روند نگران‌کننده‌ای است تصریح کرد: سهم ما در بخش تجارت جهانی برای شرکت گاز در 1404 باید 8 تا 10 درصد تجارت جهانی است که امروز این عدد زیر 2 درصد است. از سوی دیگر میزان اسراف بالا بوده و راندمان دستگاه‌های گرمایشی هم بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه به یک انقلاب و عزم ملی در سطح تکنولوژی و رفتار فردی و تولیدات نیاز داریم تا به سهم چشم‌انداز برسیم خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم یک خط لوله به اروپا بکشیم که بازار را قبضه کنیم تا با تحقق آن، امنیت و اقتصاد ما تضمین می‌شود.

 

انتهای پیام/ش

ایران چهارمین تولیدکننده گاز دنیا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.