در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جهان تشنه شناخت معرفت الهی است/ حج نماد بزرگ بندگی در پیشگاه خداوند

موسوی هوایی گفت: مسئله مهم در روز عرفه، رسیدن به فهم و درک درستی از شناخت معرفت الهی و انسان است.

سیدجواد موسوی هوایی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درخصوص دعای عرفه و جایگاه روز عرفه در دیگر ایام سال گفت: شناخت، فهم و درک کردن از ارکان مهم در مسائل اسلامی است. که به دنبال آن معرفت و شناخت بسیار در مکتب تشیع حائز اهمیت است. همه ما میدانیم که بنیانگذار حج حضرت ابراهیم (ع) و خانواده و پیروان ایشان بودند، بر همین اساس مناسک حج و حج نماد بزرگی از عبودیت محسوب شده و در روز عرفه مسئله مهم شناخت به عرفان و رسیدن به فهم و درک صحیح از خداوند و انسان است.

وی در ادامه با تاکید صحبت های خود، بیان کرد: شناخت به دو منظور علم و عرفان است که از نظر لغوی و لفظی با هم متفاوت هستند، اما اگر علم را به نوعی شناخت بدانیم فرقی نمی کند، ولیکن معرفت از جمله علومی است که انسان با درون خود ارتباط برقرار می کند. درواقع روز عرفه، روز معرفت، شناخت درون و برقراری محیط بیرونی با درون انسان است.

حجت الاسلام والمسلیمن موسوی هوایی افزود: روز عرفه روز بیرون آمدن از تردید هاست و قرآن کریم به صورت مکرر بر این موضوع تاکید کرده است، به قدری که پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: « اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشده باشد، امیدی نیست تا روز عرفه.» همچنین اهل بیت (ع) بر مباحث شناخت معرفت اهتمام ویژه ای داشتند.

وی در ادامه عنوان کرد: در مسئله شناخت ویژگی مهم این است که بدانیم امام حسین (ع) چه معارفی را در دعای عرفه بیان می کند و اینکه روز عرفه روز شناخت خداوند است، هرکس که در این روز به معرفت الهی دست پیدا کند، خود را بیشتر شناخته است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوایی در باب شناخت دعای روز عرفه اظهار داشت: در ابتدای دعای عرفه امام حسین (ع) با اشاره به آناتومی بدن از علم اهل بیت (ع) سخن می گویند.در روز عرفه فلسفه آن شناخت، فهم و درک انسان است و اگر توجه ای به آن داشته باشیم، با یک شعور و معرفتی الهی وارد دعای عرفه می شویم و اوج می گیریم. دعای عرفه مانند پرواز است که آرام آرام بنده با خواندن آن اوج می گیرد. عرفه روز عید شناخت و درک انسان است که البته در دنیا جایش خالی است و جهانیان تشنه روز عرفه هستند و ما باید با رسالت وسیع تری، درخصوص روز عرفه تبلیغ عمومی داشته باشیم.

 

 انتهای پیام/

عرفه روز بیرون آمدن از تردیدها

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
حج من کشورمه...هستن کسایی که از هز لحاظ محتاجن.پولو ببرم عربستان دشمن واقعی من و مردم کشورم هست
آخرین اخبار