همزمان با آخرین روز هفته دولت ۵۰۵ طرح آبیاری تحت فشار در استان فارس افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ همزمان با آخرین روز از هفته دولت، ۵۰۵ طرح آبیاری تحت فشار در سطح ۴۲۵۰ هکتار از اراضی فارس با حضور معاون وزیر کشاورزی به بهره‌برداری رسید که ۵۰۵ خانوار بهره‌بردار از این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند.


در مجموع ۳۱۷ میلیارد ریال برای این طرح‌ها اعتبار هزینه شده که سهم دولت بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال و سهم مشارکت بهره‌برداران نیز بیش از ۶۶ میلیارد ریال بوده است.


این طرح‌ها شامل ۳۴۶ طرح آبیاری قطره‌ای در ۲۶۰۰ هکتار و ۱۵۹ طرح آبیاری بارانی در ۱۶۵۰ هکتار بوده است که با افتتاح این طرح‌ها در مصرف آب ۱۷ میلیون مترمکعب در سال صرفه‌جویی می‌شود.


علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: استان فارس در زمینه اجرای سامانه‌های آبیاری نوین مقام اول کشور را در اختیار دارد و این نشان از اهمیت ارتقا کارایی آب در این استان دارد.


وی بهترین روش مدیریت آبیاری را از طریق مدیریت رطوبت خاک عنوان کرد و افزود: استان فارس از ابتدای سال تاکنون در بیش از ۸۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آبیاری تحت فشار اجرا کرده است و ۱۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری نیز در مرحله اجرا دارد.


معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی همچنین از کارخانجات مخابراتی ایران واقع در شیراز به منظور بررسی عقد تفاهم‌نامه با این کارخانجات پیرامون طراحی و تولید سامانه برنامه‌ریزی آبیاری هوشمند بازدید کرد.


اکبری در این بازدید با تاکید بر اینکه باید از تکنولوژی‌های بومی که در کشور موجود است بیشترین بهره را برد، تصریح کرد: با توجه به اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی به سمت آبیاری میکرو است از ظرفیت این کارخانه می‌توان در تولید قطره چکان‌ها و تولید شیر‌های خودکار استفاده کرد.
انتهای پیام/ر


افتتاح طرح‌های آبیاری تحت فشار در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.