معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام از کاهش نرخ ثبت نام دانش آموزان این استان برای ورود به رشته علوم تجربی خبر داد.

کاهش ثبت نام دانش آموزان ایلامی در رشته علوم تجربی به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،اسفندیار رستم زاد گفت: پیش از این روند ثبت نام دانش آموزان استان در رشته علوم تجربی بالای 60 درصد بود که با اجرای طرح هدایت تحصیلی امسال این روند کاهش و به استاندارد کشوری نزدیک شد.

وی با بیان اینکه بیشتر خانواده ها موفقیت فرزندانشان را منوط به تحصیل در رشته تجربی می بینند، اظهارکرد: با اهتمام این اداره کل و اجرای مطلوب طرح هدایت تحصیلی اکنون این نرخ به 35 درصد کاهش یافته و دانش آموزانی امسال در این رشته پذیرفته شده که به معنای واقعی در کنار علاقه استعداد لازم را برای تحصیل در این رشته دارند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش ایلام با اشاره به فعالیت کمیته هدایت تحصیلی دانش آموزان با هدف کمک بهتر به انتخاب درست رشته تحصیلی آنها در این استان از اردیبهشت ماه تا نیمه مردادماه سال جاری افزود: این کمیته به منظور آگاهی بخشی به دانش آموزان پایه سوم راهنمایی و اولیای آنها با رویکرد انتخاب رشته درست فعالیت خود را آغاز کرده است.

رستم زاد بیان کرد: بر مبنای فعالیت این کمیته از مجموع هفت هزار و 245 دانش آموز پایه نهم متوسطه اول که باید برای ورود به مقطع متوسطه دوم انتخاب رشته می کردند 35 درصد که بیشتر دختر هستند، در رشته علوم تجربی ثبت نام کرده اند، 15 درصد در رشته ریاضی، 15 درصد در رشته علوم انسانی و 35 درصد نیز در رشته فنی و کار و دانش ثبت نام کردند.

رستم زاد با یادآوری اینکه این تعداد اکنون به برقراری توازن نسبی رشته های تحصیلی دانش آموزان استان منجر شده ادامه داد: با این وجود زمینه گرایش دانش آموزان استان به تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش باید افزایش یابد چراکه بر اساس استاندارد کشوری 51 درصد دانش آموزان باید در رشته های نظری و مابقی در رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای تحصیل کنند در حالیکه نرخ تحصیل دانش آموزان استان در رشته کار و دانش 35 درصد است.

وی نحوه انتخاب رشته دانش آموزان سال سوم متوسطه اول را بر اساس معدل دروس مرتبط با هر رشته عنوان کرد که میانگین دروس پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب سه محاسبه و به عنوان عملکرد تحصیلی دانش آموزان در انتخاب رشته دوره متوسطه دوم لحاظ خواهد شد.

معاون اداره کل آموزش و پرورش ایلام عنوان کرد: در اجرای طرح هدایت تحصیلی، مشاوران راهنمایی لازم را به اولیا و دانش آموزان دارند تا انتخابی درست و آگاهانه برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه شان داشته باشند.

بیشتر خانواده های ایرانی و به تبع ایلامی معتقدند که موفقیت فرزندشان در گرو تحصیل در رشته تجربی است در حالی که باید این دیدگاه که رویکرد ادامه تحصیل دانش آموزان است اصلاح شود و برای انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان مطابق با علاقه و استعداد آنها عمل شود.

حدود 100 هزار دانش آموز در استان ایلام در سال تحصیلی گذشته در یک هزار و 300 واحد آموزشی در مقاطع مختلف به تحصیل علم و دانش اشتغال داشتند که از این تعداد حدود 40 هزار نفر در مقاطع متوسطه تحصیل می کنند.

انتهای پیام/ د

کاهش ثبت نام دانش آموزان در رشته علوم تجربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.