معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر را مقوم فرهنگ دانست و بر لزوم توجه به داشته‌های ملی در این هنر تاکید کرد.

باید داشته‌های ملی خود را باور کنیم/ تئاتر از حالت کلوپی بیرون آمده استبه گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی؛ علی مرادخانی در آیین افتتاحیه ششمین سمینار نمایش‌های آیینی و سنتی، تئاتر را مقوم فرهنگ دانست و بر لزوم توجه به داشته‌های فرهنگی و ملی‌ در این هنر تاکید کرد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب افزود: همواره گفته‌ایم که تئاتر مقوم فرهنگ است و امیدواریم به این موضوع بویژه در نمایش‌های آیینی و سنتی توجه ویژه‌ای شود. همچنان که در این سال‌ها راهبرد اصلی ما این بوده که بتوانیم معرفتی عمومی نسبت به تئاتر ایجاد کنیم. فضای موجود و رشد کمی و کیفی نمایش‌های روی صحنه نیز نشان می‌دهد، تئاتر ما از حالت کلوپی بودن بیرون آمده و با کمیت و کیفیت قابل ملاحظه آن رو به رو هستیم. به طوری که در حال حاضر شبانه 118 نمایش در تهران روی صحنه می‌رود.

مرادخانی بر ضرورت توجه به مباحث هویت ملی اشاره کرد و یادآور شد: در دوره‌ای بیشتر نمایشنامه‌های غیرایرانی روی صحنه می‌رفتند که ایرادی هم نداشت؛ زیرا تئاتر هنری جهانی است اما امروزه استفاده از نگاه نمایشنامه‌نویسان خودمان، یکی از چالش‌های مهم ماست و دوستان ما در مرکز هنرهای نمایشی کوشیده‌اند بیشتر به این حوزه و به خصوص حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی توجه کنند.

وی ادامه داد: در کشورمان دستمایه‌های اصیلی داریم که در وهله نخست باید خودمان آنها را باور کنیم و در مرحله بعدی بتوانیم آنها را به دیگران معرفی کنیم. اگر هنرمندی از خارج از کشور به ایران آمد و خواستار دیدن یک نمایش ایرانی بود، بتوانیم کاری شایسته را به او نشان دهیم.

معاون هنری ارشاد افزود: راهبرد اصلی ما این است که تئاتر بتواند معرفت عمومی جامعه را ارتقا دهد و داشته های خودمان را معرفی کند. این موضوع در آینده باید بیشتر مورد توجه باشد؛ چرا که در حال حاضر جوانان زیادی به بدنه تئاتر ما می پیوندند.

در ادامه مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را متنوع ترین رویداد فرهنگی کشور دانست و با برشمردن بخش های گوناگون این جشنواره، از بخش «جوانه های نمایشی» به عنوان یکی از ویژگی های مهم این دوره جشنواره یاد کرد. بخشی که با هدف معرفی و ترویج نمایش‌های آیینی و سنتی در بین کودکان و نوجوانان طراحی شده است که در آن 11 نقال کودک حضور دارند.

وی ادامه داد: اداره کل هنرهای نمایشی همه توان خود را برای توجه به نمایش های آیینی و سنتی مصروف داشته است. هر چند در این زمینه ایرادهایی هم داریم؛ اما ظاهراً برخی نهادها که باید در این حوزه فعال باشند، این مسئولیت را فراموش کرده اند و کسی هم در این زمینه از آنها پرسشی نمی‌کند. این در حالی است که 60 مرکز آموزش عالی در تئاتر داریم که دست کم 20 مورد آن فعال هستند و باید پژوهش جزو سرفصل های آنان باشد اما چه پژوهشی از آنان دیده ایم؟!

سپس داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در سخنانی گفت: خوشحالم بذر این جشنواره که در سال 68 با 12 نمایش آن را کاشتیم، به مرحله‌ای رسیده که امروز نزدیک به 550 اثر متقاضی شرکت در بخش های گوناگون آن هستند.

او با ابراز خرسندی از رشد کمی و کیفی آثار شرکت کننده در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی ادامه داد: بسیاری از کشورها برای نمایش‌های آیینی و سنتی شان یک وازرتخانه دارند اما در اینجا فقط یک دفتر داریم. بدون اینکه هنرستان یا رشته تخصصی دانشگاهی برای آموزش این هنرها داشته باشیم و امیدوارم تا دیر نشده، این روزی ما نیز به تحقق برسد.

 

 

انتهای پیام/

 

تاکید علی مرادخانی بر استفاده از نمایشنامه‌های ایرانی و بومی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.