به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قریب به ۱۰ ماه از تودیع و معارفه علی اصغر فانی و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی می گذرد که مجددا این مراسم این بار با معرفی سیدمحمد بطحایی برگزار شد، فردی که انتظار میرود به جهت سابقه کاری آموزش و پرورشی خود بتواند در زمانی کوتاهی مشکلات این وزارتخانه را شناسایی و برای رفع آن اقدام کرد.
آموزش و پرورش وزارتخانه ای که تا امروز پر رفت و آمدترین وزارتخانه کشور از نظر تعدد وزیران بوده و در اثنای این رفت و آمدها هیچ دستاوردی جز تعدد مدیران و تعدادی برنامه نیمه تمام چیزی عاید این وزارتخانه نشده است که همین مساله باعث شده تا همچنان ذینفعان این نهاد تعلیم و تربیتی یعنی فرهنگیان و دانش آموزان و به بیانی دیگر جامعه در گیر و دار مشکلات و یافتن مسیری صحیح برای رفع آن باشند.
تغییر وزرای آموزش و پرورش که با توجه به تغییر دولت ها یا استیضاح و استعفای آنها بوده موجب شده تا تیم کاری نیز دستخوش تحولات شود و برنامه های کاری معاونان و مدیران به دلیل تفاوت نگرش ها و بینش های افراد ناشی از جهت گیری جناحی نیمه کاره بماند.
اگر هر کدام از این برنامه ها و طرح ها صرفا با نگاه درست و با هدف گره گشایی پیش می رفت قطعا نتایج مثبتی برای مجموعه تعلیم و تربیت کشور به دنبال خواهد داشت چرا که رفع مشکلات فرهنگیان مساله ای جدا از فضای فکری و بازی های سیاسی است و صرفا نگاهی راهگشا را جهت اقدامی مثبت میطلبد.
در همین خصوص صاحبنظران و نمایندگان مجلس نیز ضرورت دوری از حواشی و سیاسی بازی را همواره مورد تاکید قرار دادهاند و آن را سمی برای نظام آموزشی دانستهاند، مساله ای که گویا راه بسیاری برای رفع آن پیش روی سکانداران است.
بدون شک اثرگذاری آموزش و پرورش در جامعه برکسی پوشیده نیست و اکنون وجود وزیری جدید که تقریبا قریب به اتفاق آموزش و پرورشی ها و ذینفعان در ابتدای راه از وی راضی هستند این انتظار را ایجاد کرده که دست سهم خواهان از آموزش و پرورش کوتاه شود اما همین سابقه آموزش و پرورشی از نگاهی دیگر این زنگ خطر را نیز تداعی می کند که وجود وزیری از بدنه آموزش و پرورش می تواند موجب اولویت روابط بر ضوابط باشد در حالی که توقع می رود عملکرد افراد در سمتهای مختلف زیرذره بین عدالت باشد.
استیضاح وزیران یکی از رویدادهایی است که آموزش و پرورش همیشه اصلیترین مخاطب آن بوده و رای اعتماد نمایندگان مجلس را در مدتی کوتاه خدشه دار می کند؛ مساله ای که باید آن را در حواشی پر رنگتر از متن آموزش و پرورش جست وجو کرد که گویا سکانداران آن تا به امروز گرفتار آن هستند و اغلب ناگفته هایی از آنها در روزهای پایانی فعالیتشان یا مراسم تودیع و معارفه بیان میشود.
مشکلات چنان در آموزشو پرروش ریشه کرده و مستحکم شده که تاکنون هیچ وزیری توان رفع کامل آن را نداشته یا به حدی درگیر روابط و حواشی در این وزراتخانه بوده که فرصتی برای جبران کمبودها ایجاد نشده است؛ مشکلاتی از قبیل معیشت، تغییرات ساختاری صحیح و به کارگیری روشهایی مبتنی بر بهرهوری که گویا سایه سنگین سهم خواهیها و حواشی اجازه حل این مشکلات را نداده است و وزرای آموزش و پرورش را تا به امروز زمین گیر کرده است.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشین آموزش و پرورش در جلسه تودیع و معارفه وزرای آموزش و پرورش به این مساله اشاره کرده و اظهار کرد که "وقتی دیدم نوسازی و تحول ساختاری به سرحد کهنگی رسیده که نیازمند لوازم و مناسباتی است و فاقد آن هستم به مجموعه مفید باز گشتم" این مساله میتواند نشان از عدم همکاری کامل با این نهاد تاثیرگذار یا کارشکنیهایی در این میان باشد که اینگونه آموزش و پرورش و سکانداران آن را در بن بستی از مشکلات قرار داده است.
نیاز به تغییر و تحولات بسیار یکی از عواملی است که آموزش و پرورش به شدت به آن نیاز دارد چرا که این حجم از مشکلات تاکنون با مسیر کنونی به مقصد نرسیده است اما این امر نیاز به الزامات، زیرساختها و عزم ملی دارد که امید میرود بطحایی با توجه به اظهاراتش مبنیبر ضرورت شتاب در برنامهها و تحولات امکان این امر را داشته باشد و در حد گفته باقی نماند.
فرسودگی که در ساختار موجب زمینگیر شدن دو وزیر قبلی دولت یازدهم شده است و پیش از صحبتهای دانش آشتیانی مبنی بر نیاز به الزامات برای کار در آموزش و پرورش و عدم توان این اقدام، فانی ضمن انتقاد از برخی سیاستها نظیر تکیه صرف بر منابع دولتی، وضعیت اجرای سند تحول و مواردی مشابه در مراسم تودیع و معارفه سال گذشته به این امر اذعان داشت که "بدون نیروی انسانی توانمند و با انگیزه هیچ اتفاقی در تحول آموزش و پرورش نمی افتد."
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم تودیع و معارفه به مساله ضرورت بهرهوری نیروی انسانی تاکید داشت و از طرح خریدخدمات آموزشی یعنی بهرهگیری از توان موسسان غیردولتی در اداره مدارس دولتی مناطق محروم تمجید کرد.
اکنون با وجود چالشها در آموزش و پرورش، امیدی زیادی به استفاده از نیروهایی کارآمد در این وزارتخانه وجود دارد مسالهای که حداقل تا امروز با پنج انتصاب از سوی بطحایی هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد و برخی وعدهها همچون استفاده از زنان در پستهای مدیریتی و تحول ساختاری و جدید را با اما و اگرهایی مواجه کرده چرا که تا این لحظه فقط شاهد خروج یکی از معاونان زن تیم آموزش و پرورش و چرخش مدیران در پستهای مختلف بودهایم.
گزارش از آتوسا دولتیاری
انتهای پیام/