رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان گفت: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلی دارند به ما مراجعه کند تا جایی که بتوانیم برای رفع مشکلاتشان اقدام می‌کنیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع مشکلات به معاونت علمی ریاست جمهوری مراجعه کنندسید محمد صاحب کار خراسانی رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در واکنش به گزارشی که روز گذشته در خصوص مشکلات و شکایت‌های شرکت‌های دانش بنیان در خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده بود در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: چند سال گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌های بسیار خوبی از شرکت‌های دانش بنیان به عمل آورده است.

صاحب کار خراسانی با بیان اینکه همه نهاد‌های کشور، روسای سه قوه و مسئولان برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان متفق القول هستند گفت: با اجرای برنامه‌هایی همچون قانون حمایت از موسسات دانش بنیان کار‌های نوآورانه‌ای خلق شده البته، چون برنامه جدید بود و در سطح بسیار گسترده‌ای انجام شد ممکن است مشکلاتی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از دستگاه‌های دولتی به ما گفته‌اند که زیر بار تاسیس چند هزار شرکت نروید، اما گفتیم که ما باید پیشرفت کنیم. 

رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان با اشاره به اینکه حدود سه هزار و 150 شرکت دانش بنیان تائید شده‌اند، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در تائید این شرکت‌ها باید تخصص لازم وجود داشته باشد و با دقت بسیار زیاد بررسی شوند لذا در این زمینه صندوق نوآوری و شکوفایی راه اندازی شد.

وی ادامه داد: حدودا بیش از سه هزار 700 طرح وارد صندوق نوآوری و شکوفایی شده که از این طرح‌ها بیش از 2 هزار  100 طرح تصویب و در مجموع برای این طرح‌ها یک هزار و 200 میلیارد تومان بودجه هزینه شده است؛ منظور از بودجه همین وام‌هایی است که به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد.

به محصولاتی که نفع اقتصادی داشته باشند، وام تعلق می گیرد

صاحب کار خراسانی تصریح کرد: ممکن است شرکت طرحی را به ما ارائه کند که مناسب با فضای اقتصادی نباشد و نفعی هم نداشته باشد در این صورت وامی به آن شرکت تعلق نمی‌گیرد و ما به او می‌گوییم که برود و محصول خود را ارتقا دهد. مثل اینکه شخصی بدون تخصص وارد کار شود و این وام را بگیرد و تبدیل به شخصی بدهکار شود و یا شرکت محصولی ارائه دهد که از لحاظ فناوری خوب است، اما منفعت اقتصادی نداشته باشد در این صورت نیز ما نمی‌توانیم وامی به متقاضی ارائه دهیم زیرا منفعت اقتصادی حاصل از آن محصول مهم است، به همین جهت اگر شرکتی می‌گوید که وام نگرفته و یا چند ماه در انتظار به سر می برد، ممکن است به این دلایل باشد

سامانه آموزشی ایجاد کرده‌ایم 

صاحب کار خراسانی با بیان اینکه حدود 40 درصد شرکت‌های دانش بنیان در سطح تهران هستند، ادامه داد: آموزش را باید از یک بخش خاص شروع کنیم و وقتی مشکلات را متوجه شدیم سپس آن را در ابعاد گسترده‌تر اجرا کنیم. به همین دلیل است که ما به صورت آزمایشی کلاس‌های آموزشی را در شهر تهران برگزار می‌کنیم تا در صورت اثر بخشی بتوانیم در سطح کشور آن را اجرایی کنیم .

 وی ادامه داد: البته ما برای اینکه عدالت را برقرار کنیم سامانه آموزشی به آدرس www.daneshyaran.ir تاسیس کردیم که در این سامانه مجازی بسیاری از بحث‌ها و آموزش‌هایی که در کلاس‌ها مطرح می‌شود را در ابعاد بزرگ ملی قرار داده‌ایم و هرشخصی در هر کجای ایران اگر به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند از این مباحث آموزشی که در حال ارتقا هستند بهره‌مند شود.

رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان با بیان این موضوع که معاونت با سازمان امور مالیاتی ارتباط تنگاتنگ بسیار دارد، گفت: ما در پایان هرسال مالی، لیستی از شرکت‌های دانش بنیان معاف از مالیات را به سازمان امور مالیاتی کشور می‌فرستیم و سازمان نیز بخشنامه‌ای که نشان از معافیت مالی شرکت‌های دانش بنیان دارد را به تمامی اداره های مالیاتی کشور ابلاغ می‌کند برای مثال در سال مالی 92، 40 شرکت، در سال 93، یک هزار و 300 شرکت، در سال 94، 2 هزار و 300 شرکت و در سال 95، 2هزار و 600 شرکت وارد این فرآیند معافیت مالیاتی شدند.

صاحب کار خراسانی تصریح کرد: شرکتی که مدعی است معافیت مالیاتی او انجام نشده به معاونت مراجعه کند و اگر مشخص شد که کار‌هایی قانونی و خاص را انجام داده، اما اسمش در لیست شرکت‌های معاف از مالیات نیست ما رسیدگی می‌کنیم.


کار ما پیگیری و رسیدگی به مشکلات است 

وی در خصوص فعالیت گمرکی که شرکت‌ها از آن شکایت داشتند نیز مطرح کرد: این شرکت‌ها کمی کم لطفی کرده‌اند زیرا ما به صورت آنلاین با تمامی اداره های گمرک کشور ارتباط داریم و چون سامانه آنلاین است می‌توانیم به صورت خیلی سریع و راحت با گمرک ارتباط برقرار کنیم لذا اگر شرکتی این مشکلات را دارد حتما به ما مراجعه کند تا متوجه شویم مشکل چیست و چرا این شرکت‌ها شکایت دارند.

صاحب کار خراسانی گفت: برخی قوانین کشور به صورت کلی هستند یعنی ما نمی‌توانیم آن‌ها را تغیر دهیم، بلکه تنها می‌توانیم از طریق برخی حمایت‌ها تسهیلاتی را به وجود بیاوریم. مثل بحثی که در خصوص مجوز از سوی جهاد کشاورزی مطرح شد؛ اگر تمامی شرکت‌ها با جهاد کشاورزی مشکل دارند در این صورت ما می‌توانیم از طریق برخی جلسه ها  آن را حل کنیم. توجه کنید که معافیت مالیاتی و گمرکی در گذشته وجود نداشت، اما امروزه توانسته‌ایم در خصوص چند هزار شرکت این معافیت را عملی کنیم.

رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در پایان با اشاره به اینکه مشکلاتی هنوز وجود دارد که باید رفع شوند، اظهار کرد: ما باید تا حدی که می‌توانیم امید را به فضای جوانان تزریق کنیم. بسته جامعی برای شرکت‌ها تهیه شده است که چند هزار شرکت را دربرمی‌گیرد. اگر شرکت های دانش بنیان مشکل و شکایتی دارد به معاونت مراجعه کند و ما در حد توانمان و هرچقدر که بتوانیم آن‌ها را حل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار