وزارت مالیه اعلام کرد: در شش ماه نخست سال جاری مالی ۷۶.۵ میلیارد افغانی از عواید گمرکی و عادی دولت جمع آوری شده است.

در ۶ ماه نخست سال‌ مالی جاری ۷۶.۵ میلیارد افغانی عواید جمع آوری شده استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، براساس گفته‌های مقام‌های وزارت مالیه، عواید شش ماه نخست سال مالی جاری ۷۶.۵ میلیارد افغانی جمع آوری شده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۹.۷ درصد افزایش یافته است.

به گفته این مقام‌ها، عواید جمع آوری شده در بخش گمرکات ۱۳ درصد و در بخش سایر عواید ۵.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش، آمده است.
نجیب الله وردک معین گمرکات و عواید وزارت مالیه گفت: "این افزایش عواید به خودی خود صورت نگرفته بلکه در نتیجه یک سلسله اجراآت و اصلاحاتی را که وزارت مالیه به میان آورده، به دست آمده است".

آقای وردک افزود، وزارت مالیه به تمامی اصلاحات لازم متعهد است و در راستای آوردن اصلاحات به ویژه در گمرکات، ساده سازی سیستم اداری و مالیه دهی و استخدام افراد متعهد در این وزارت کار می کند.

به گفته او، وزارت مالیه در تلاش است تا دولت افغانستان به تعهداتی که در برابر جامعه جهانی و مردم افغانستان داده است، دست یابد.

آقای وردک بیان داشت که مشکلاتی هنوز هم در بخش گمرکات و جمع آوری عواید وجود دارد؛ ولی وزارت مالیه می‌کوشد تا از طریق آگاهی دادن با مالیه دهندگان، ایجاد سیستم‌های کمپیوتری، نصب کمره‌های مداربسته، استفاده از ترازوهای تناژ بلند و پیشرفته و نصب دروازه‌های اسکنری در گمرکات، مشکلات جمع آوری عواید را رفع کند.

هدفی که برای جمع آوری عواید در سال جاری مالی برای وزارت مالیه تعیین شده، ۱۵۳ میلیارد افغانی می‌باشد و معین وزارت مالیه تاکید دارد که تا پایان سال جاری عواید بیشتر از هدف تعیین شده جمع آوری خواهد شد.

فرار مالیاتی از دیگر چالش‌های فرا راه دولت است و گفته می شود اکثر مالیه دهندگان بزرگ از مالیات دولت فرار می کنند.

اما نجیب وردک تاکید دارد که وزارت مالیه برای جلوگیری از فرار مالیاتی هم کار می کند و پس از این اگر مالیه دهندگان به ویژه مالیه دهندگان بزرگ به صورت عمدی از مالیه دهی فرار کنند نام‌های شان فاش خواهند شد.

براساس معلومات وزارت مالیه هم اکنون حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار مالیه دهندگان حقیقی و حکمی بزرگ، متوسط و کوچک تنها در کابل حضور دارند که برخی از این مالیه دهندگان هم غیر فعال هستند.

همچنین وزارت مالیه می گوید که در بخش تنفیذ قانون نیز این وزارت توانسته در سال مالی جاری ۱۰ تن امونیم نایتریت که از این مواد در انفجارها استفاده می شود و برخی مواد دیگر مانند تیزاب‌های غیر مجاز را در گمرکات تورخم و نیمروز شناسایی و از طریق مجاری ذیربط ضبط کند.
معین وزارت مالیه گفت که این مواد غیر مجاز به اهداف استفاده در حملات هراس افگنی و تروریستی وارد کشور می شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.