آذری‌جهرمی:

اختلاف نظری بین قوا و دولت در مورد فیلترینگ وجود ندارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فیلترینگ را قانون مشخص کرده و اختلاف نظری در این مورد بین قوا و دولت وجود ندارد.

اختلاف نظری بین قوا و دولت در مورد فیلترینگ وجود نداردبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در اولین همایش ملی فناوری کوانتومی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌های وزارت ارتباطات برای بهره گیری از تکنولوژی کوآنتوم مانند مایکروسافت و دیگر شرکت‌های بزرگ جهان چیست، اظهار داشت: مسئولیت مستقیم پژوهش در این عرصه با وزارت اطلاعات نیست، اما این موضوع یکی از فناوری‌های زیرساختی در عرصه تکنولوژی کشور است که عرصه ارتباطات هم می‌تواند یکی از بهره برداران آن باشد.

وی افزود: طبیعتا فیلد ما این است که زیرساخت‌هایی برای پژوهش‌ها تعریف کنیم و این سطوح را به مراکز پژوهشی بدهیم که می‌خواهند خودشان را به این سطح برسانند چرا که وظیفه ما ارتقای سطوح پژوهش‌های کشور است و در عرصه حرکت از نقطه فعلی به نقطه‌های تعریف شده از  پژوهش کشور حمایت می‌کنیم.

آذری جهرمی گفت:‌ نشستی را با سازمان انرژی اتمی فراهم خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم با همکاری مرکز تحقیقات و پژوهش وزارت ارتباطات از این پژوهش‌ها به عنوان پروژه‌های اساسی و زیرساختی حمایت کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا از پژوهش‌های صنعت محور نیز حمایت می‌کنید؟، اظهار داشت: مهمترین برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از  پژوهش‌های صنعت محور است.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه در رابطه با رسیدگی به کانال‌های تلگرامی که محتوای ضد ارزش‌های اسلامی داشته‌اند و اخیرا هم حکم تعدادی از آنها از سوی قوه قضاییه اعلام شده چه برنامه‌ای دارید؟، گفت: ملاحظات فرهنگی در فضای مجازی و ملاحظات حاکمیتی بسیار حائز اهمیت است و باید در حوزه فضای مجازی حاکمیت کشور خودمان را حفظ کنیم و برای ارتقای آن تلاش داشته باشیم.

آذر‌ی‌جهرمی با بیان اینکه کشاندن این مباحث که این تعداد کانال باز است و این تعداد کانال بسته، به مطبوعات و فضای مجازی مشکلی را حل نمی‌کند، تصریح کرد:‌ ما به جای دعوا در عرصه رسانه باید به هماهنگی بپردازیم و در زمینه اصول، اختلافی هم بین مدیران کشور نیست لذا باید تمام تلاشمان را برای صیانت از فرهنگ به کار بگیریم اما چون این مسئله مورد سوال بوده و ما باید به افکار عمومی پاسخ بدهیم، به همین منظور لیستی از سوی دادستانی تهیه و ارسال شد که شامل هشت هزار کانال بود که باید با آنها برخورد می‌شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در رابطه با این هشت هزار کانال بررسی‌ها انجام شد تعدادی از آ‌نها قبلا به ما اعلام و تعدادی هم اعلام نشده بود و بخش اعظمی از آنها مصداق مسائل غیراخلاقی نبود اما آنهایی که مصداق بودند مسدود شدند. گزارشی هم به دادستانی ارائه دادیم و طبیعتا در این زمینه پیگیری خواهیم کرد تا این حوزه ساماندهی شود. هم‌چنین از  قوه قضاییه هم کمک می‌گیریم و اعلام کرده‌ایم که این مسئله را تا ظرف یک ماه حل می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اختلاف نظری بین قوا و دولت در مورد فیلترینگ وجود دارد؟، اذعان داشت:‌ فیلترینگ را قانون مشخص کرده و اختلاف نظری در این مورد وجود ندارد.

آذری‌جهرمی با تأکید بر اینکه تنها در مورد سیستم رأی گیری آنلاین اختلاف نظر داریم که آن هم اقتضای خودش را دارد و جایش در کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ است، گفت: در نشست‌هایی که برگزار خواهیم کرد این موضوع را حل می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فیلتر شدن اپلیکیشن‌های ایرانی از طریق اپل، بیان داشت: وقتی کشور ما حرکتی رو به رشد را آغاز می‌کند و آن چیز به نقطه قوت ما تبدیل می‌شود به ویژه در عرصه علم و فناوری طبیعتا دشمن به سمت محروم کردن مردم ما از این فرآیندها روی می‌آورد و اقدام اخیر دولت آمریکا با فشاری که به شرکت اپل داشته تا اپلیکیشن‌های ایرانی را حذف کند، نوعی مقابله با پیشرفت جمهوری اسلامی است که این مسئله از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری است و امیدواریم به زودی حل شود.

وی تأکید کرد: ما به مقررات بین‌المللی پایبند هستیم و آنها نیز باید به مقررات در این عرصه پایبند باشند، اگر این تعامل صورت نگیرد دست وزارت ارتباطات و دولت در این عرصه خالی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
اپل بی اپل
Iran (Islamic Republic of)
aliyousef
۲۳:۵۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۶
فیلترینگ کار بی خودی است وقتی این همه فیلتر شکن رایگان هست فقط دارن پول این کشور بیفایده خرج میکنند باید درست کار کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۶
باید هرگونه واردات ، نمایندگی ، گارانتی و خدمات اپل در ایران ممنوع گردد تا فوراً از اقدامشان پشیمان شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۶
بابا بذارید مردم یه نفسی ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۶
پس فيلترينگ رو برداريد
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد فدایی
۱۳:۳۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۶
امیدوارم که بتونید به خوبی این مشکل رو حل کنید این گام اول برای شروع کار شما هستش
آخرین اخبار