کارشناس سیاسی گفت: مردم افغانستان از دیرباز مورد حمله عوامل خارجی و داخلی بوده‌اند و اکنون هم با یک بسیج عمومی می‌توانند ضربه سنگینی به داعش وارد کنند.

کارشناس مسائل افغانستانعلی رضا رجایی کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی روز گذشته مسجد صاحب الزمان کابل و ابراز همدردی با مردم این کشور اظهار داشت: ساعت 1:30 ظهر جمعه هنگامی که نمازگزاران در حال اقامه نماز بودند عوامل تروریستی با ورود به مسجد امام زمان  اقدام به انفجار کردند و سپس نمازگزاران را به رگبار بستند و تعدادی از انسان‌های بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند.

وی با بیان اینکه داعش مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفته، افزود: این گروه تروریستی قبلا نیز مسئولیت حملات به مساجد باقر العلوم، الزهرا و جوادیه هرات را بر عهده گرفت.

کارشناس مسائل افغانستان با تاکید بر اینکه حدس و گمان بنده بر این است که گلبدین حکمتیار در پس این عملیات‌های تروریستی قرار دارد، بیان داشت: بهتر است برای آشنایی با تفکرات این فرد توضیحاتی را ارائه دهم.

وی  ادامه داد: گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در آغاز فعالیت‌هایش علیه رژیم‌های وقت در قالب حزب جمعیت اسلامی فعالیت می‌کرد. اما اختلافات او با برهان‌الدین ربانی باعث شد تا در سال ۱۹۷۶، او حزب اسلامی را بنیان‌گذاری کند.

رجایی با اشاره به حمایت‌های آمریکا از حکمتیار گفت: پس از اشغال افغانستان توسط روس‌ها و رژیم‌های کمونیستی گلبدین حکمتیار بیشترین میزان حمایت‌ها را دریافت کرد و حزب اسلامی با همه مخالفت‌های که علیه آمریکایی‌ها داشت، از سوی واشنگتن، ریاض و اسلام آباد مورد حمایت قرار داشت.

وی با تاکید بر اینکه پس از خروج شوروی از افغانستان گروه‌هایی که در کنار هم برای اخراج روسیه می جنگیدند رودروی هم ایستادند، بیان داشت: گلبدین حکمتیار پس از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ وارد کابل شد. پس از آن که بر اساس توافقات قبلی، برهان الدین ربانی حاضر نشد بعد از ۶ ماه از قدرت کناره‌گیری کند، اختلاف برخی از احزاب جهادی از جمله حزب اسلامی با دولت، به جنگ مسلحانه کشیده شد و حکمتیار نیروهایش را در منطقه چهار آسیاب در جنوب کابل مستقر کرد و از آنجا به نبرد علیه دولت به رهبری برهان الدین ربانی رییس دولت وقت ادامه داد.

وی با بیان اینکه چند وقت گذشته حکمتیار حمایت خود را از داعش اعلام کرد ، عنوان داشت: دولت و ملت افغانستان باید با یک بسیج عمومی راه را برای جولان قدرت‌طلبی این کونه افراد ببندند چراکه مردم آن دیار از دیرباز مورد حمله عوامل خارجی و داخلی بوده و صدمات زیادی را متحمل شده اند لذا با یک بسیج عمومی می توانند ضربه سنگینی به این عوامل داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.