سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: موازی کاری و عدم برنامه ریزی از مشکلات آموزش مهارتی در کشور هستند.

موازی کاری و عدم برنامه ریزی مشکلات آموزش مهارتی در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر در مورد چالش های مهارت آموزی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه های قبلی نکاتی که در حوزه مهارت آموزی دیده شده که در بودجه نیز اعتباراتی به آن اختصاص دادیم تا بخشی از تنگناهای این حوزه حذف شود.

وی افزود: بخشی از مشکلات در حوزه آموزش های مهارتی مربوط به آموزش و پرورش و بخشی مربوط به فرهنگ جامعه است که باعث می شود هنرستان ها برای دانش آموزان اولویت اصلی نباشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: برای رفع مشکل اشتغال چاره ای جز مهارت آموزش وجود ندارد و اگر در این حوزه نیاز به قانون گذاری باشد در مجلس روی این مساله کار می کنیم.

میرزاده تصریح کرد: برای رفع مشکلات در حوزه مهارت آموزش و ورود آن به مجلس می توان ازطریق لایحه یا گزارشی مکتوب به کمیسون آموزش وارد عمل شد.

وی عنوان کرد: در حوزه مهارت آموزی مساله برنامه ریزی و موازی کاری 2 موضوعی است که باعث ایجاد بخشی از مشکلات این حوزه شده که باید برای ساماندهی این وضعیت اقداماتی انجام گیرد.

وی بیان کرد: مراکز فنی و حرفه ای در ساعت های اداری که دانش آموزان و دانشجویان در کلاس های درس حاضر می شوند برقرار بوده که همین ساعت کاری باعث می شود تا استفاده چندانی از کارگاه های در نظر گرفته شده نداشته باشیم باید ساز و کاری وجود داشته باشد تا در زمان های تعطیل و غیر از ساعت اداری فعالیت کارگاه های فنی و حرفه ای امکان پذیر باشد.

شان آموزش های مهارتی بالا نیست

سید مصطفی آذرکیش مدیر کل دفتر آموزش کار دانش اظهار کرد: شان و منزلت آموزش های مهارتی باید ارتقا پیدا کند همانطور که در کشورهای مختلف رشته های مهارتی در مقایسه با ورود به دانشگاه از اولویت بالاتری برخوردار است.

وی افزود: یکی از چالش های اصلی بحث نهاد سیاست گذار فرا وزارتی است که این نهاد میزان مشارکت دستگاه ها، بخش خصوصی و غیردولتی و نهادهای تولیدی و خدماتی را در بحث مهارت آموزی مشخص می کند و اکنون در کشورهای موفق این نهاد وجود دارد ما نیز پیش نویس این نهاد را تهیه کردیم .

آذرکیش با بیان اینکه ملاک استعداد برتر هوش چندگانه است، تصریح کرد: یکی از کارهای جدی که در تمامی مقاطع تحصیلی به آن توجه شده مساله کار و کارآفرینی بوده است بنابراین دانش آموزان با توجه به اهمیت اشتغال می توانند در حوزه مهارت آموزی وارد شوند.

وی عنوان کرد: یکی از جدی ترین برنامه ها کیفیت بخشی به مسایل مهارت آموزی است و باید این امر با هویت ایرانی اسلامی متناسب بوده و تقویت شود که نقش رسانه ها به ویژه رسانه ملی در مسیر فرهنگ سازی اهمیت دارد.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه برای توسعه آموزش های مهارتی باید فرهنگ کار را گسترش دهیم، گفت: برگزاری جشنواره ها، کارگاه ها و مواردی از این قبیل به گسترش آموزش های مهارتی کمک می کند.

آذرکیش در خصوص نیازهای این حوزه اظهار کرد: با توجه به اینکه هنرستان ها از سال آینده سه سال می شوند، بنابراین نیاز به نیروی انسانی، تجهیزات و تامین اعتبارات بیشتری داریم و باید یک سوم میزان کنونی افزایش نیروی انسانی و تجهیزات را داشته باشیم.

وی از تهیه پیش نویس برنامه جامع آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش خبر داد و تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه تا سال 1400 باید سهم آموزش های مهارتی شامل کاردانش و فنی و حرفه ای 50 درصد باشد و امسال در سال پایه یعنی 96 ، سهم 38 درصدی برای آموزش های مهارتی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در مورد تامین اعتبارات در حوزه آموزش های مهارتی گفت: اکنون 54 میلیارد تومان در بودجه 96 به این مساله اختصاص پیدا کرده که نسبت به سال گذشته 19 میلیارد افزایش را شاهد هستیم علاوه براین مساله 200 میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی، 45 میلیارد تومان از طریق فروش گاز به آموزش های مهارتی اختصاص می یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار