کارسناس سیاست خارجی گفت: جدایی اقلیم کردستان عراق تبعات منفی زیادی برای کردها و منطقه خواهد داشت.

یونس کولیوند کارشناس سیاست خارجی و امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:کنکاش در شرایط فعلی حاکم بر منطقه غرب آسیا گویای آن است که برون داد ناآرامی‌های اخیر در منطقه، موجب تضعیف خطوط مرزی ترسیم شده در توافقنامه سایکس-پیکو است.

وی در ادامه افزود: اکنون که نه سایکس مانده و نه پیکو،کردها  به دنبال استقلال و به‌طورکلی هرگونه تغییر در وضعیت خود، با چالش‌ها و ناهمواری‌هایی مواجه هستند. این چالش‌ها را می‌توان در سه سطح داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای طبقه بندی کرد.

کارشناس سیاست خارجی و امنیت ملی درباره چالش داخلی اقلیم کردستان، گفت: در اقلیم کردستان، افزون بر کردها، اقلیت‌هایی همچون عرب، آشوری، ترکمن و غیره وجود دارد، در این میان کردهای اقلیم، دیدگاه‌های متفاوت و گاه پارادوکسیکالی دارند. به عنوان نمونه می‌توان به بحث دو قطبی اربیل-سلیمانیه اشاره کرد، بین ایران و سلیمانیه همخوانی بالایی وجود دارد و باعث شده در برهه‌هایی سلیمانیه در مقابل اربیل که تحت سیطره بارزانی است قرار گیرد.

کولیوند با اشاره به چالش‌های منطقه‌ای، تصریح کرد: در سطح منطقه‌ای از یک طرف بازیگران قدرتمند منطقه همچون ایران و ترکیه و از طرف دیگر سوریه که درگیر بحران است ، به دلیل اثرات معادلات کنونی منطقه و پیچیده تر شدن اوضاع، با همه پرسی مخالفند، هر چند که نمی توان بازخورد این موضوع بر کردهای منطقه را ، در اتخاذ این موضع بی تأثیر دانست.

کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: به عنوان نمونه در خصوص ترکیه،کوچکترین کنش کردها می تواند موجب تحریک کردهای این کشور شود. چرا که از یک سو مناطق کردنشین ترکیه از اهمیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی گسترده ای (وجود منابع نفتی و...) برخوردار است  و از سوی دیگر در صورت جدایی این مناطق از ترکیه یک حائل بین ترکیه و ترک های منطقه ایجاد خواهد شد که این امر باعث تأثیر سو برسیاست پان ترکیسم ترکیه خواهد شد.

وی درباره بحث فرا منطقه‌ای اقلیم کردستان یاد آور شد:علی رغم اینکه در سالیان اخیر شاهد دیپلماسی فعال اربیل با قدرت های فرامنطقه ای هستیم؛ اما این قدرت ها همواره با اربیل به شکلی پرنوسان برخورد کرده اند امری که باعث شده است تا صاحبنظران به تاکتیکی بودن و نه استراتژیک بودن این روابط اشاره کنند. 

کولیوند در پایان گفت: بنابراین باید منتظر ماند  و دید که در این فضای پرتنش و در هم تنیده آسیای غربی چه سرنوشتی برای کردهای اقلیم رقم خواهد خورد؟ آیا اقلیم با توجه به چالش های پیش رو در تصمیم خود تجدید نظر خواهند کرد یا به جزیزه ای تبدیل خواهد شد که از طریق زمینی و هوایی امکان حیات مستقل را نخواهد داشت.

انتهای پیام/

سرنوشت کردها و فضای پر تنش غرب آسیا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدبازرگان
۱۳:۰۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
تشکراز بیانات رسا وزیبای آقای کولیوند...
Iran (Islamic Republic of)
محمدبازرگان
۱۳:۰۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
تشکراز بیانات رسا وزیبای آقای کولیوند...
آخرین اخبار