به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از گذشت قریب به سه سال از اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، موفقیت این طرح همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.
به واقع نفس و اصل تعریف این طرح با هدف خروج صنعت لوازم خانگی به عنوان یکی از حوزه های تولیدی حائز اهمیت در اشتغالزایی مد نظر قرار گرفت، اما خروجی و دستاورد حاصله از آن چندان رضایت بخش به نظر نمی رسد.
در طی هفته های گذشته، مجدداً زمزمه هایی از اجرای طرح مذکور به گوش می رسد، امری که به اعتقاد برخی کارشناسان، در صورت استمرار کاستی ها و نقایص گذشته ، یقیناً شاهد تکرار شکستی دیگر در این طرح خواهیم بود.
مصطفی گرجی، یکی از فعالان حوزه تولید لوازم خانگی در استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به نقش بسیار تعیینکننده صنعت لوازم خانگی در پیشرفت و شکوفایی اقتصادی اظهار داشت: امروز از این صنعت به عنوان یکی از درآمدزاترین فعالیتهای تولیدی یاد می شود و گردش مالی جاری و ساری در آن به میزانی جذاب است که برخی از کشورها با سرمایهگذاری های کلان و بازاریابی حرفه ای، در صدد کسب سود و توفیقات هر چه بیشتری در این عرصه هستند که اتفاقاً به دستاوردهای برجسته ای نیز در این حوزه نائل شده اند.
وی افزود: در طول سالیان اخیر، در کشور ما نیز گامهای مثبتی برای توسعه و پیشرفت صنعت مذکور برداشته شده اما با در نظرگرفتن ظرفیت های بالقوه موجود در این حوزه، به روشنی به این واقعیت پی خواهیم برد که در صورت اتخاذ تدابیر اصولی و مطالعات کاربردی و کارشناسی هر چه بیشتر، موفقیت های این عرصه به صورت فزآینده تری تقویت خواهد شد.
گرجی عنوان کرد: هر فعالیت صنعتی و تولیدی به سهم و نوبه خود نقش اثرگذاری در حصول پیشرفت اقتصادی ایفا میکند، اما ضریب موفقیت و دستاوردهایِ اقتصادیِ صنعت لوازم خانگی قابل مقایسه با دیگر حوزه های تولیدی نیست و در صورت تأمین تمهیدات مقتضی، قطعاً بخش قابل توجهی از مشکلات و نارسایی های فعلی در اقتصاد کشور مرتفع خواهد شد.
این فعال در صنعت تولید لوازم خانگی در استان تهران گفت: یکی از جدی ترین معضلات و مشکلات فعلی صنعت لوازم خانگی در ایران به موضوع کمبود نقدینگی و رکود حاکم بر بازار باز میگردد.
وی افزود: در طول سالیان گذشته، تنگناهای اقتصادی آنچنان عرصه را بر مراکز تولید لوازم خانگی محدود و تنگ ساخته که استمرار فعالیت در این حوزه به شدت سخت و دشوار شده است.
گرجی گفت: طرح کارت خرید اعتباری نیز با هدف عبور و برون رفت از مشکلات و تنگناهای اقتصادی تعریف و طراحی شد، اما در مقام عمل شاهد حصول موفقیت چندانی در این حوزه نبودیم که به اعتقاد برخی کارشناسان، بخشی از این ناکامی ناشی از مانع تراشیهایی که در مسیر فعالیت مراکز تولیدی لوازم خانگی ایجاد شده است.
وی افزود: یکی از نواقص این طرح به موضوع امکان خرید تولیدات لوازم خانگی خارجی باز میگردد که این موضوع با حمایت از تولید داخلی چندان سازگار به نظر نمی رسد.
این فعال در صنعت تولید لوازم خانگی گفت: آنچنان که در گذشته مطرح شده، مقرر بود در سایه طرح مذکور تسهیلات 10 میلیون تومانی با سود 12 درصدی واگذار می شود که با عنایت به سود نه چندان بالای این تسهیلات، بانک ها استقبال چندانی از این طرح نکردند.
وی افزود: لازمه تعریف هر طرح و دستورکاری، ضمانت اجرایی آن است زیرا تعریف و مصوب شدن هر طرحی، بدون اجرایی و عملیاتی ساختن مؤثر آن بر اساس ضوابط و قواعد تعریف شده، محکوم به شکست خواهد بود.
گرجی عنوان کرد: دستاوردها و موفقیت های طرح های اینچنینی، زمانی بروز پیدا میکند که بصورت کاربردی و عملیاتی، اجرایی شود.
احمد رضا مومیوند، کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم اعمال اصلاحات مقتضی در طرح مذکور گفت: ساز و کار تعریف شده مذبور نیازمند ایجاد تغییراتی است و در صورت عدم لحاظ نمودن این تغییرات نتیجه مثبت و سازنده ای از این طرح حاصل نخواهد شد.
وی افزود: یکی از ضروریات این طرح به لزوم افزایش دامنه افراد و گروههایی معطوف می شود که امکان برخورداری از این تسهیلات را دارند، زیرا با تعدد و تکثر هر چه بیشتر جامعه هدف، ضریب توفیقات این طرح افزایش خواهد یافت.
کارشناس بازار گفت: نکته حائز اهمیت بعدی به لزوم افزایش تقسیط و طولانیتر شدن بازه زمانی پرداخت تسهیلات باز میگردد، در غیر اینصورت به دلیل عدم توان کافی جامعه هدف این طرح در باز پرداخت تسهیلات، بخش قابل توجهی از گروهها و افراد اجتماعی قادر به بهرهمندی از آن نخواهند بود.
وی افزود: تسریع فرآیند صدور کارت و همچنین مکلف نمودن بانک ها به پرداخت تسهیلات و موظف کردن جامعه هدف به خرید کالاهای ایرانی و خروج محصولات خارجی از لیست خریدِ طرح مذکور، از دیگر ضروریاتی است که باید در باز بینی و اِعمالِ اِصلاحات احتمالی در این این طرح مد نظر قرار گیرد.
مومیوند در خاتمه یادآور شد: آنچنان که در اخبار و گزارشات رسانه ها منعکس شده اجرای مجدد این طرح بعد از ایجاد وقفه ای که شاهد آن بوده ایم، مدنظر قرار گرفته که به اعتقاد بنده در صورت اجرای هدفمند و صحیح آن، توفیقات مطلوبی برای صنعت لوازم خانگی کشور حاصل می شود و به تعبیری شاهد یک بازی برد-برد خواهیم بود که تولیدکننده و مصرفکننده توأمان با یکدیگر از منافع آن بهره خواهند برد.
انتهای پیام/