نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: مراکز مشاوره‌های قبل از ازدواج در استان باید توسعه یابند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حجت‌الاسلام و المسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در دیدار با اعضای ستاد ساماندهی امور جوانان استان و فعالان ازدواج به مناسبت آغاز هفته ازدواج گفت: مهمترین موضوع جامعه و جوانان به‌شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: ازدواج‌های بدون مطالعه و بدون کنترل پدر و مادر، عدم شناخت از یکدیگر و خانواده‌ها، تصمیمات احساسی و آشنایی‌های بدون محدودیت پسر و دختر افت ازدواج های ناپایدار امروزی است .

وی اظهار کرد: مراکز مشاوره های قبل از ازدواج در استان بید به کارشناسان و روانشناسان مجرب تجهیز و تعداد این مراکز باید توسعه یابد تا جوانان به بهترین شکل با نیازهای قبل از ازدواج و یک زندگی پایدار آشنا شوند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: نگران حال جوانان باید باشیم چرا که دشمنان تا دندان خود را مجهیز کرده‌اند تا جوانان این کشور را از ما بگیرند و بایستی با برنامه ریزی ، دقت و کنترل جوانان را حفظ کنیم.

وی افزود: برنامه‌ریزی صحیح و عدم موازی‌کاری ارگان‌ها و توجه و محبت و کار فرهنگی در موضوع جوانان و ازدواج مهمترین راهکار برای رفع نیازهای جوانان است.

وی با انتقاد از مهریه‌های سنگین در جامعه گفت: افزایش مهریه‌های ازدواج در هیچ جای دین مبین اسلام جای ندارد و فاجعه ای بزرگ برای جامعه به شمار می‌رود.

جمشید نظمی مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی در ابتدای این دیدار با ارائه گزارش برنامه های هفته ازدواج گفت: متولیان فرهنگی باید ازدواج را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: شکی نیست که یکی از مسائلی که قبل از اینکه اسلامی باشد، انسانی است مسئله ازدواج است که میراث بشری است و اسلام هم تأکید زیادی بر آن دارد.

وی با اشاره به اینکه ازدواج اولین حیطه‌ای است که متوجه حاکمیت و متولیان فرهنگی است، ادامه می‌دهد: متأسفانه امروزه مسئله ازدواج تحت الشعاع مسائل دیگر قرار گرفته است و متولیان فرهنگی باید ازدواج را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنند که جوانان را به ازدواج در سن پایین علاقمند کنند.

نظمی معتقد است که بعد از نهادینه کردن امر ازدواج، آسان‌گیری در امر ازدواج از مسائل مهمی است که باید آن را تبدیل به یک هنجار و عرف کرد.

وی اظهار کرد: 49.1 درصد جمعیت استان ما را بانوان و 50.8 درصد را مردان تشکیل می‌دهند که جمعیت جوان ما 23.6 درصد جمعیت کل استان است و از این تعداد، 52 درصد جوانان استان ما، آقایان و 48 درصد جمعیت جوان استان، بانوان هستند.

وی افزود: همجنین 70.1 درصد جمعیت جوان ما ساکن نقاط شهری هستند و 29.8 درصد نیز در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: از روز یک شهریور ماه، به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، هفته ازدواج آغاز می‌شود و نامگذاری این هفته، جهت الگوسازی از آموزه‌های دینی و معنوی انجام شده که ما نیز همچون سال‌های گذشته، نشست‌های تخصصی مختلفی را از یک ماه گذشته با کارشناسان فعال در دستگاه‌های دولتی برگزار کرده‌ایم تا برنامه‌های جلسه ستاد ساماندهی مشخص شود و برنامه‌ریزی‌هایمان را برای هفته ازدواج انجام داده‌ایم.

نظمی بیان کرد: روز اول شهریور ماه، همزمان با آغاز هفته ازدواج، از همسر شهید ذاکری با حضور حضرت آیت‌الله آل هاشم تجلیل خواهد شد و همچنین از 40 زوج نیز در امامزاده سیدحمزه تجلیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: از ساعت 17 روز چهارشنبه (یک شهریور)، هفتمین جشنواره تجلیل از خادمان فعال ازدواج همزمان با 21 شهرستان استان، در فرهنگسرای بزرگ الغدیر تبریز برگزار می‌شود و در این برنامه، از قطعه موسیقی "عائیله" با صدای فرشید رئوفی و با موضوع خانواده و ازدواج رونمایی خواهد شد .

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی در این مراسم، از حجت‌الاسلام و المسلمین آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز در ترویج فرهنگ ازدواج اسان قدردانی کرد.

در حاشیه دیدار اعضای ستاد ساماندهی امور جوانان استان و فعالین ازدواج به مناسبت آغاز هفته ازدواج با نماینده ولی فقیه در استان، مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی تندیس فعالین و خادمین ازدواج را به وی اهداء کرد.

جمشید نظمی در این خصوص گفت: ترویج ازدواج های آسان در جامعه بهترین امربه معروف و اقدام فرهنگی است که دستگاه های اجرایی و مردم می توانند به آن بپردازند.

وی افزود: خانواده ها نسبت به گسترش فرهنگ ازدواج آسان مسئول هستند و باید با رفتار خود باعث دلگرمی جوانان برای انجام این سنت الهی شوند.

وی ادامه داد: امروزه ازدواج جوانان سمت و سوی مادی به خود گرفته است و خانواده ها ارزش های مادی را بیش از ارزش های معنوی مورد نظر قرار می دهند.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین آل هاشم، در حاشیه دیدار با اعضای ستاد ساماندهی امور جوانان استان و فعالین ازدواج به‌مناسبت آغاز هفته ازدواج از خانواده خانواده شهید مدافع حرم ذاکری تجلیل کرد.

شهید ذاکر حیدری، هفدهمین فدایی اهل بیت از آذربایجان‌شرقی در سوریه به جمع یاران شهیدش پیوسته است.

این شهید، بازنشسته سپاه بود که معاونت عملیات لشکر 31 عاشورا را در کارنامه خود داشت و داوطلبانه راهی جبهه حق علیه باطل شده بود.

 

انتهای پیام/ش

مهریه های سنگین فاجعه ای بزرگ برای جامعه اسلامی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.