نخست وزیر روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد سندی را به امضا رسانده است که مناطقی با اولویت توسعه در جزایر تحت مناقشه کوریل ایجاد خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، روز چهارشنبه، دیمیتری مدودف – نخست وزیر روسیه – اعلام کرد سندی را به امضا رسانده است که به موجب آن، منطقه‌ای با اولویت توسعه در جزایر جنوبی کوریل ایجاد خواهد شد.

مدودف این اعلامیه را در دیدار با نمایندگان حزب «روسیه متحد» در منطقه ساخالین واقع در شرق روسیه و در محلی که به جزایر کوریل نزدیک است، بیان کرد.

وی گفت: «می‌خواهم به شما اطلاع دهم که من ... تصمیم گرفته ام تا یک منطقه با اولویت توسعه جدید در جزایر کوریل ایجاد کنم. بنابر این، این تصمیم در این مکان اتخاذ شده است.»

روز چهارشنبه، مدودف در دیدار با فرماندار منطقه ساخالین گفت این طرح جدید بر بخش‌هایی مانند توسعه ماهیگیری، بهبود ساخت و ساز و نیز زیرساخت‌ها در این جزایر تمرکز خواهد کرد.

از هنگامی که قوانین ایجاد مناطق با اولویت توسعه در اوایل سال 2015 به اجرا رسید، دولت روسیه با هدف توسعه مناطق دور افتاده متعلق به این کشور به وسیله اعطای معافیت مالیاتی و سایر مزایا به شرکت‌های متعلق به ساکنان این مناطق، چنین پروژه‌هایی را به انجام رسانده است.

با این‌که جزایر جنوبی کوریل بخشی از ساخالین روسیه به شمار می‌آیند، ژاپن نیز ادعای حاکمیت بر این جزایر را دارد و آن‌ها را قلمرو شمالی خود می‌خواند.

در سال‌های اخیر، مسکو و توکیو گام‌هایی را برای عادی‌سازی روابط خود، از جمله گفتگو درباره اقدامات مشترک در جزایر کوریل و یا همکاری در مبارزه علیه تروریسم و به منظور بازگرداندن ثبات استراتژیک برداشته اند.

رسانه‌های ژاپنی در روزهای اخیر گزارش دادند تارو کُنو – وزیر خارجه ژاپن – در حال بررسی سفر به روسیه برای انجام گفتگوها با همتای روسی خود درباره مناقشه جزایر کوریل است.

منابعی از دولت دو کشور اعلام کردند کنو در صدد ملاقات با سرگئی لاوروف – وزیر خارجه روسیه – و ایگور شووالوف – معاون اول نخست وزیر روسیه – است.

همچنین در گزارش‌ها آمده است طبق برنامه‌ریزی‌های پارلمان ژاپن، این دیدار می‌تواند تا ماه دسامبر به تعویق بیافتد. همچنین، گفته می‌شود ممکن است وزیر خارجه ژاپن همراه با نخست وزیر این کشور در ماه آینده میلادی به ولادی‌وستوک روسیه سفر کند.

وزارت خارجه ژاپن ابراز امیدواری کرده است روسیه و ژاپن در مناقشه بر سر حاکمیت جزایر کرویل به نتیجه برسند.

در روزهای گذشته، معاون‎های وزرای خارجه روسیه و ژاپن برای گفتگو درباره نخستین مرحله از فعالیت‌های اقتصادی مشترک در این جزیره در مسکو با یکدیگر گفتگو کردند. اختلاف نظرها بر سر حاکمیت بر این جزایر موجب شد توکیو و مسکو از امضای یک معاهده صلح در پایان جنگ جهانی دوم خودداری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار