رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: جوجه‌ فلامینگو های گیر افتاده در دریاچه خشک بختگان نجات یافتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اسماعیل امیری رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس اظهار کرد: بیشتر جوجه‌های فلامینگو که هفته گذشته در بستر خشک دریاچه و تالاب بختگان گیر افتاده بودند با ابتکار اهالی روستا‌ها و دوستداران محیط زیست شرایط زیست بهتری پیدا کرده و به دریاچه مهارلو یا آبگیرهای اطراف پرواز کردند.

وی ادامه داد: اوایل مردادماه امسال حدود هزار جوجه فلامینگو در بستر خشک تالاب و دریاچه بختگان در دام خشک شدن دریاچه افتادند، اما دوستداران محیط زیست و ساکنان روستای بستروم در حاشیه دریاچه بختگان ، با همکاری مأموران محیط زیست موفق شدند جوجه فلامینگوهای تازه متولد شده را از خطر مرگ نجات دهند.

اسماعیل امیری بیان کرد: ساخت کرت‌ برای جمع آوری آب و تامین مواد غذایی به منظور آماده شدن جوجه‌ها برای پرواز، از کارهایی بود که توسط مردم نی ریز انجام شد.

وی با بیان این که دخالت انسان در طبیعت و عوامل طبیعی مانند خشکسالی و تغییرات دما موجب تخریب محیط زیست شده است، گفت: شهروندان در صورت مشاهده فلامینگو در کنار آبگیر‌ها یا استخر‌ها به محیط زیست اطلاع دهند.

دریاچه بختگان دومین در حال حاضر نزدیک به ۱۴ سال است که به علت تداوم خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های حوضه آبریز توسط کشاورزان همچون بسیاری از تالاب‌های دیگر فارس خشک شده است.

امسال با آبگیری موقت دریاچه و بارندگی‌های مناسب زمستانی، فلامینگو‌ها در سواحل شرقی بختگان فرود آمدند و شروع به لانه‌سازی و تخمگذاری کردند، اما با گذشت زمان و افزایش دمای هوا اندک آب موجود در دریاچه خشک شد و موجب گرفتاری ده‌ها جوجه فلامینگو در پهنه خشک بختگان شد.

دریاچه بختگان در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شیراز قرار دارد .

انتهای پیام/ن

نجات فلامینگوها از تالاب خشک بختگان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.