معاون امور فرهنگی و جوانان استان همدان از برگزاري 128 عنوان برنامه در هفته ازدواج خبر داد.

برگزاری 128عنوان برنامه همزمان با هفته ازدواج در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ اسدالله ربانی‌ معاون امور فرهنگی و جوانان استان همدان  در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به افزایش سمن‌های مردم نهاد در استان، اظهار کرد: در سال 92، 12 تشکل مردم‌نهاد در استان تشکیل شد که این آمار تا پایان سال جاری به 115 تشکل افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه همدان یکی از پنج استان برتر در حوزه‌ سازمان‌های مردم‌نهاد است، ادامه داد: فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد در استان همدان انجام شده است.

معاون امور فرهنگی و جوانان استان همدان از صدور مجوز برای 55 تشکل مردم‌نهاد شهرستانی خبر داد و گفت: همدان دومین استان کشور در تشکیل خانه‌جوانان در راستای تسهیل فعالیت‌های سمن‌ها و حوزه جوانان است.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجمع عمومی سمن‌های همدان و انتخاب 9 نفر به عنوان عضو مجمع، یادآور شد: هفته ازدواج از یکم شهریورماه آغاز شده و تا هشت شهریورماه با برگزاری 128 عنوان برنامه ادامه خواهد داشت.

ربانی‌مهر با بیان اینکه هفته ازدواج با «شعار ازدواج آسان، آگاهانه و پایدار» آغاز خواهد شد، تصریح کرد: برگزاری جشنواره پیوند آسمانی با هدف تقدیر از فعالان و ارزیابی دستگاه‌های موفق در این حوزه یکی از شاخص‌‌ترین برنامه‌ها در هفته ازدواج خواهد بود.

وی با اشاره به تقدیر از دستگاه‌ها، بانک‌ها، موسسات مردم نهاد فعال در حوزه ازدواج، ادامه داد: جهاد دانشگاهی، امور بانوان، دادگستری، بانک‌ها از جمله دستگاه‌های فعال در حوزه ازدواج جوانان بوده‌اند.

معاون امور فرهنگی و جوانان استان همدان با اشاره به کاهش 6 درصدی طلاق در سال گذشته، گفت: کاهش طلاق در استان همدان نشان از همکاری دستگاه‌ها در حوزه ازدواج جوانان است بنابراین تلاش دستگاه‌ها در این حوزه باید افزایش یابد.

وی از اجرای طرح ضربتی وام ازدواج در مرداد و شهریورماه و اعلام آمادگی بانک‌ها برای اجرای این طرح خبر داد و افزود: در سال 94، 54 میلیارد و در سال گذشته 234 میلیارد تومان وام ازدواج به زوج‌های جوان پرداخت شد که این آمار در پنج ماه امسال به 134 میلیارد تومان رسیده است.

ربانی‌مهر با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد روند روبه پرداخت وام‌ها به خوبی پیش رفته است، اظهار کرد: بانک‌ ملی، صادرات و کشاورزی بیشترین پرداخت وام‌های ازدواج به زوج‌های جوان را داشته‌اند.

وی همچنین از اجرای طرح اعزام زوج‌های جوان در نیمه دوم امسال با قطار همدان به مشهد مقدس خبر داد و گفت: دو سال گذشته زوج های جوان از شهرستان ملایر به مشهد مقدس اعزام شدند اما این طرح امسال با قطار همدان مشهد اجرایی خواهد شد.

معاون امور فرهنگی و جوانان استان همدان افزایش سن ازدواج و تجرد قطعی کاهش جمعیت جوان را از مشکلات کاهش ازدواج عنوان کرد و افزود: جمعیت جوان استان در سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

وی با اشاره به وجود 3 هزار کارمند مجرد دراستان و عدم تمایل 45 درصدی کارمندان به ازدواج، یادآور شد: کاهش تمایل جوانان به ازدواج نشان دهنده کم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی در حوزه ازدواج است.

ربانی‌مهر با تاکید بر اینکه دستگاه‌های فرهنگی در حوزه ازدواج کم‌کاری و ضعیف عمل کرده‌اند، تصریح کرد: دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام‌نور از جمله نهادهایی هستند که مرکز ازدواج راه‌اندازی کرده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری چهار جشن گلریزان، پرداخت 300 میلیون به زوج‌ها و تحویل 90 مورد جهیزیه در مجمع خیرین استان، گفت: اداره اوقاف یکی از دستگاه‌های توانمندی است که می‌تواند به خوبی در حوزه ازدواج جوانان ورود کند اما متاسفانه تا کنون اقدام مناسبی در این زمینه انجام نداده و در بحث واگذاری‌ها از عملکرد اوقاف راضی نیستیم.

معاون امور فرهنگی و جوانان استان همدان با بیان اینکه نسبت ازدواج به طلاق استان در چهارماه نخست امسال چهار و هشت‌دهم درصد بوده است، گفت: عدم رعایت انتخاب درست همسر، اعتیاد و مواد مخدر، دخالت خانواده‌ها، مشکلات‌مالی، مسائل جنسی، فساد اخلاقی از جمله عوامل طلاق است.

وی با اشاره به اینکه سبک‌زندگی در خانواده‌ها کم‌رنگ شده و جوانان الگو‌سازی‌های خوبی ندارند، ادامه داد: متاسفانه هر چقدر از معیارها و اصول ازدواج آسان فاصله می‌گیریم مشکلات حوزه ازدواج نیز بیشتر می‌شود.

ربانی‌مهر از افتتاحیه مجلس مشورتی جوانان در آبان‌ماه امسال و با هدف مورد توجه قرار دادن مطالبات جوانان خبر داد و گفت: هرچه جوانان مطالبه‌گر شوند به نتایج خوبی خواهیم رسید چراکه جوانان و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در حوز‌ه‌های کار‌آفرینی وارد و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود به نحو احسن استفاده کنند.

انتهای پیام/خ

برگزاري 128 عنوان برنامه در هفته ازدواج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.