استاد دانشگاه کابل گفت: اولین فرصتی که خط آهن ایران و افغانستان ایجاد می‌کند، تسهیل روابط بازرگانی و تجاری بین دو کشور است.

افتتاح خط آهن بین ایران و افغانستانعبدالطیف نظری استاد دانشگاه کابل در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهمیت خط آهن خواف-هرات اظهار داشت: خط آهنی که قرار است بین ایران و افغانستان راه‌اندازی شود، مزایای مختلفی برای هر دو کشور به‌ویژه افغانستان خواهد داشت.

استاد دانشگاه کابل با بیان اینکه افغانستان کشوری کوهستانی است که هنوز در حوزه ترانزیت با کشورهای منطقه با دشواری‌های زیادی روبرو است، افزود: اولین فرصتی که خط آهن ایران و افغانستان ایجاد می‌کند، تسهیل روابط بازرگانی و تجاری بین دو کشور است.

وی با بیان اینکه افغانستان کشوری محاط در خشکی است و خط آهن می‌تواند این کشور را به بازارهای جهانی متصل کند،‌ گفت: باتوجه به  اهمیت بندر چابهار که سهولت‌هایی را برای صادرات افغانستان فراهم کرده ، خط آهن ایران و افغانستان هم نقطه وصل کابل و بازار آزاد باشد.

نظری با اشاره به اینکه تنش‌هایی که بین روابط افغانستان و پاکستان وجود دارد و اسلام‌آباد هر از گاهی دسترسی تجار افغانی به بندر ترخم را با محدودیت مواجه می‌کند، بیان داشت:  این خط آهن می‌تواند افغانستان را از نظر موقعیت ژئوپولتیکی و سیاسی در وضعیت مناسب‌تری قرار دهد.

استاد دانشگاه کابل با بیان اینکه افغانستان علاقه‌مند گشایش روابط تجاری و اقتصادی با ایران و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است تا محدودیت‌های ترانزیتی این کشور بر طرف شود، خاطرنشان کرد:علاوه بر این خط آهن خواف-هرات می‌تواند در مراودات سیاسی ،فرهنگی و دیپلماتیک این دو کشور تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار