همه ما ردپای تهدیدهای رباتیک علیه بشریت را در فیلمهایی همچون ترمیناتور دیده‌ایم. اما آیا نگرانی در مورد این موضوعات تنها مربوط به فیلمهای علمی‌تخیلی است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛الون ماسک، مدیر‌عامل شرکت تسلا و SpaceX به همراه ۱۱۵ نفر دیگر از متخصصان هوش‌مصنوعی و صنعت رباتیک با امضای یک نامه‌سرگشاده به سازمان ملل متحد، خواستار بررسی و ممنوعیت سلاحهای رباتیک کشنده در سطح بین‌المللی شده‌اند.

این نامه در کنفرانس مشترک بین‌المللی هوش‌مصنوعی (IICAI 2017) واقع در شهر ملبورن منتشر شد. اگرچه به نظر میرسد این مسئله مربوط به آینده دور است ولی از آنجایی که الون ماسک به همراه مصطفی سلیمان – موسس «گوگل دیپ‌مایند» – و Jerome Monceaux طراح رباتهای انسان‌نما درست در زمان کنونی، نگران این سلاح‌ها شده‌اند ما نیز بایستی درباره این موضوع واقعا نگران باشیم.

روزنامه گاردین خاطرنشان کرد که طبق نظر تعدادی از متخصصین، صنعت هوش‌مصنوعی و رباتیک هر دو به سرعت در حال پیشرفت هستند و این موضوع باعث میشود تا مسئله جنگ با رباتها و سلاح‌های هوشمند به جای چندین دهه دیگر معضل سالهای آینده بشر باشد. همچنین دانستن این موضوع که این فن‌آوری به طور چشمگیری میتواند بر جنگ آینده دولتها تاثیر بگذارد بسیار مهم است.

تصور وجود چنین تسلیحاتی در صورتی که دست تروریستها و افراد مستبد بیفتد و بتوانند از طریق هک و دستکاری این دستگاه‌ها برای اهداف غیرانسانی و بر ضد غیرنظامیان از آن استفاده کنند اوج فاجعه و اهمیت نگرانی در مورد این موضوع را بهتر مشخص میکند.

متاسفانه ما فاصله چندانی با این کابوس شبانه نداریم. همین الان سلاحهای پیشرفته زیادی از جمله هواپیماهای بدون سرنشین و ضدهوایی‌های خودکار وجود دارند که میتوانند با حداقل نظارتهای انسانی کارهای محوله را به خوبی انجام دهند. پیشرفت بیشتر فناوری در نهایت باعث خواهد شد تا این دستگاه‌های هوشمند به صورت کاملا مستقل و خودمختار فعالیت کنند.

آیا زمان آن رسیده است که نگران ربات های قاتل باشیم؛ نامه الون ماسک به سازمان ملل!

 ربات نظامی

در سال ۲۰۱۵ کنفرانسی در سازمان ملل مبنی بر منع استفاده از تسلیحات خودکار و هوشمند تشکیل شد که دولت انگلستان به بهانه تحت نظارت و بشر دوستانه بودن سلاحهای ارتش خود مخالف این تحریم بود. آزاد بودن استفاده از این سلاح‌ها این قدرت را در اختیار دولتها قرار میدهد تا بدون نگرانی در مورد ریسک نابودی هموطنان خود با ارسال مستشاران رباتیک و هوشمند بیشتر، به اهداف خود دست یابند.

یوشیا بنگیو بنیانگذار Element AI که یکی از امضاء کنندگان این درخواست بوده در این باره گفت:

«من این نامه سرگشاده را امضا کردم چون استفاده از هوش‌مصنوعی در تسلیحات رباتیک، به اصول اخلاقی من صدمه میزند، احتمال آن میرود که ادامه این روند به پیشرفت مثبت هوش‌مصنوعی لطمه وارد کند و این موضوع همانند سایر تسلیحات نظامی غیراخلاقی مانند سلاحهای بیولوژیکی، شیمیایی و هسته‌ای نیازمند توجه جامعه بین‌المللی است.»

وی به نکته مهمی اشاره کرد، اگر دولتها مجاز به ساخت و ذخیره این تسلیحات هوشمند باشند در نهایت منجر به این خواهد شد که دانشمندان و مغزهای متفکر هوش‌مصنوعی به جای متمرکز شدن بر توسعه انواع راه‌حلهای بشردوستانه و مورد نیاز زندگی واقعی، انرژی و دانش خود را صرف توسعه و پیشرفت رباتهای هوشمندی کنند که در آینده قاتلین ما خواهند بود. با توجه به تهدید فعلی جنگ هسته‌ای، پیام ماسک و هم‌پیمانان وی به موقع بیان شده است و آغاز سریعتر بحث رهبران دول مختلف بر سر فناوریهای در حال توسعه، میتواند آینده بهتری برای تمام بشریت رقم بزند.

منبع:نت نوشت

انتهای پیام/

الون ماسک خواستار بررسی و ممنوعیت سلاحهای رباتیک کشنده در سطح بین‌المللی شد!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.