به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ حسن سلطانی
مدیر فرهنگسرای غدیر در این مراسم گفت: این جشن به منظور تجلیل و تشویق نوجوانان کاری که اوقات فراغت خود را برای آموختن هنر و حرفهای صرف کردهاند برگزار میشود.
وی با اشاره به برنامههای فرهنگسرا از جمله تقدیر از دانشآموزان در محل کار و تجلیل از استادکاران در مساجد محله اظهار امیدواری کرد در سالهای آینده این جشن در بین خانوادهها برگزار شود.
مدیر فرهنگسرای غدیر با اشاره به وضعیت اقتصادی جامعه و فشار تحریمها بر فضای کسب و کار، وجود نیروی انسانی خلاق و مبتکر و مسئولیتپذیر را لازم و ضروری دانست.
سلطانی گفت: باید در برخی آداب و رسوم اجتماعی تغییراتی ایجاد شود. به عنوان مثال همان طور که جشن تکلیف، آمادگی نوجوان برای انجام وظایف شرعی است جشن مسئولیتپذیری هم میتواند عاملی برای رشد نوجوان در حوزه تربیت اجتماعی و اقتصادی باشد.
وی افزود: ما در حوزه تربیت اجتماعی و اقتصادی کار نکردهایم و همه مشکلات و نقصها را به عهدۀ آموزش و پرورش و صدا و سیما انداختهایم. باید در خانواده ارزشگذاری کنیم. چه اشکالی دارد در شروع مدارس به جای تجلیل از دانشآموزان زرنگ و درسخوان از دانشآموزانی که در تابستان به سرکار رفتهاند تقدیر شود.
مدیر فرهنگسرای غدیرگفت: با توجه به توصیۀ دین و سفارش پیامبر گرامی اسلام به فرهنگ کار باید "کارکردن" آن جایگاه و ارزش والای خود را در جامعه به دست آورد.
دکتر سخدری مدیر مرکز تجاری سازی فنآوری و اشتغال دانشآموختگان دانشگاه فردوسی در ادامۀ این برنامه با بیان این نکته که یکی از مشکلات جامعه بیکاری است گفت: رقم بیکاری فارغاتحصیلان بسیار بالاست و این آمار یعنی نظام آموزشی خوب کار نکرده است؛ یعنی خانواده، مدرسه، دانشگاه و بازار کار، بهعنوان مراحل آموزشی، نقش خود را بهدرستی ایفا نکردهاند.
وی که خود دوره نوجوانی پرکاری داشته است افزود: خانواده، بهعنوان بخش مهمی از فرآیند آموزشی، فاقد اطلاعات کافی در حوزۀ بازار کسب و کار است. بهوفور دیده میشود در خانوادههایی که فرزندان بزرگ با مدارک تحصیلی بیکار هستند بازهم فرزندان کوچک به ادامۀ تحصیلات در رشتههای نظری تشویق میشوند.
مدیر مرکز تجاری سازی فنآوری و اشتغال دانشآموختگان دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه در کل کشور ما قانون یکسانی حکمفرماست، اما میزان بیکاری متفاوت است گفت: در یزد که از مواهب طبیعی کمتری برخوردار است میزان بیکاری ۵ درصد است که این آمار طبیعی است و بیانگر میزان بسیار ناچیز بیکاری در این شهر است، اما در استان گیلان، بهعنوان یک استان برخوردار، میزان بیکاری به حد بحران رسیده است و این نشان از تأثیر فرهنگ مردم در میزان بیکاری دارد.
سخدری با اشاره به نقش تجربه در موفقیت افراد گفت: وقتی دانشآموز به سرکار میرود چیزهایی یاد میگیرد که در هیچ مدرسه و دانشگاهی یاد نمیگیرد. کارکردن در محیط کسب و کار واقعی باعث میشود دانش و تجربیاتی را کسب کند که فقط در آنجا میتواند به دست آورد. در چرخه رشد برخی اطلاعات از مدرسه و دانشگاه به انسان منتقل میشود، اما بخش اصلی در این چرخه، تجربه است که فقط با کار به دست میآید.
وی کارآفرینی و خلاقیت را مکمل خوداشتغالی دانست و گفت: خلاقیت، امری کاملا اکتسابی است که با تجربه و مهارت بالا برای فرد ایجاد میشود.
در ادامه جشن مسئولیتپذیری چند نفر از دانشآموزان کاری به تعریف خاطرات شیرین از محل کار خود پرداختند. سپس تمامی ۱۲۰ دانشآموز کاری دعوت شده درجایگاه اجرای برنامه قرار گرفتند و در صفوفی منظم به همخوانی شعر "زنگ کار" پرداختند.
پایان برنامه در آیینی نمادین کیک تولد مسئولیتپذیری با دستان نوجوانانی که چند سال سابقه کار در تابستان را داشتند برش خورد و جشن با اهدای لوح یادبود و هدیهای به رسم یادگار به تمامی نوجوانان حاضر در جایگاه به پایان رسید.
انتهای پیام//ف.ج
برگزاری جشن مسئولیتپذیری دانشآموزاندر مشهد