امسال 100 اصله درخت بدون آبیاری دربیابان های روستای ارمک بندرلنگه کاشته می شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،پوربلیغی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان گفت: برای رشد و نمو این درختان50 دستگاه واترباکس( جعبه آب) در 2 هکتار از بیابان های ارمک نصب می شود.
پور بلیغی افزود:دستگاه واترباکس( جعبه آب) رطوبت و شرجی هوا را به آب تبدیل می کند.
وی گفت: در کنار این دستگاه ها درختان از گونه های بومی چوچ،مغیر،کهور ایرانی و کرت محلی وکنار کاشته می شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان با بیان اینکه این دستگاه گنجایش ذخیره سازی 15لیتر آب دارد گفت:این دستگاه آب موردنیاز نهال را از رطوبت هوا و شبنم تامین می کند.
پوربلیغی افزود:هزینه خرید هر دستگاه واترباکس از خارج از کشور 30 هزار تومان است.
وی گفت: هزینه بیابان زدایی با استفاده از دستگاه واترباکس در هر هکتار در مدت چهارسال 4 میلیون تومان و هزینه روش سنتی آبیاری 13 میلیون تومان است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان افزود:این دستگاه تا ده سال قابل استفاده بوده و پس از سال چهارم با سازگاری نهال با شرایط اکولوژیکی منطقه به مکان دیگری منتقل و درون آن نهال کاری می شود .
پوربلیغی با اشاره به موفق آمیزبودن این طرح در بندرلنگه گفت: پارسال نصب آزمایشی 25 دستگاه واترباکس در یک هکتار از بیابان های روستای ارمک منجر به رشد و نمو 50 اصله درخت شد.
وی افزود:با توجه به خشکسالی 18 ساله در استان و کمبود منابع آب و لزوم درختکاری، از این دستگاه می توان برای صرفه جویی در مصرف آب ،حفظ محیط زیست ، ایجاد پوشش سبز ، مقابله با پدیده گرد و غبار و احیا جنگل ها در مناطق خشک و بیابانی استفاده کرد.
روستای ارمک در 50 کیلومتری شمال شهربندرلنگه قرار دارد.

انتهای پیام/ز

کاشت 100 اصله درخت در ارمک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.