با حضور مردم فرهنگ دوست و فرهیخته روستای طامه، کتاب فاخر و ارزشمند تاریخ و فرهنگ زندگی اجتماعی مردم طامه نطنز در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز رونمایی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز  امروز در آئین رونمایی از کتاب تاریخ و فرهنگ زندگی اجتماعی مردم طامه نطنز اظهار کرد: روستای طامه روستایی با فرهنگی غنی و پربار است که ظرفیت بالایی در زمینه‌های فرهنگی و هنری و ادبی داشته به شکلی که این روستا را در شهرستان نطنز به روستایی خاص و کم نظیر تبدیل کرده است.

علی مشربی افزود: امروز  گرد هم آمده‌ایم تا یک فرهنگ اصیل را تحت عنوان یک منظومه مکتوب رونمایی کنیم؛ امروز مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز توفیق دارد که این کتاب را رونمایی کند، هرچند که مردم ولایتمدار و فرهیخته‌ی روستای طامه در تهران با برگزاری مراسمی ویژه و باشکوه این کتاب را در بین طامه‌ای‌های مقیم تهران رونمایی کردند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز  تصریح کرد: این کتاب بسیار ارزشمندبر می‌گردد به تاریخ فرهنگ هنر، زندگی، آداب و رسوم و سنت‌های مردم خوب طامه که مجید اکبری طامه  نویسنده فرهیخته‌ این کتاب در مطلع کتاب قدرشناسی کرده و در بحث معرفی شهرستان نطنز سنگ تمام گذاشته‌اند و نطنز و شهرها و روستاهای آن، آثار تاریخی و فرهنگی و گردشگری سطح شهرستان نطنز را در اول این کتاب ارزشمند معرفی کرده و به اطلاع علاقمندان رسانده‌اند.

وی بیان کرد: در این کتاب نویسنده ضمن برشماری آثار تاریخی به دوره‌های مختلف حکومت‌هایی که در کشور ایران تأسیس شده‌اند من جمله حکومت تیموریان، صفویان و قاجاریان  و گذر زمان و به جای ماندن آثار تاریخی آن دوره‌ها در شهرستان نطنز و روستای طامه است.

مشربی گفت: در این کتاب به  هم به گویش، تاریخ، فرهنگ، بازی‌ها، سنت‌ها، بحث محرم و عاشورا و هر برنامه‌ای که در سطح روستای طامه در طول سالیان گذشته انجام می‌شده است اشاره شده  در 500 صفحه  به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرارگرفته است.

وی  خاطرنشان کرد: این کتاب تمامی روندهای قانونی که در وزارت ارشاد بایستی طی گردد تا یک کتاب به رشته تحریر و چاپ در آید را طی کرده است و از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابی ارزشمند است که به جرات می‌توان گفت این کتاب در آینده‌ای نزدیک به یک کتاب مرجع می‌گردد که مورد استفاده قرار گرفته و دوستانی که به دنبال تاریخ و فرهنگ شهرستان نطنز هستند می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز در پایان اذعان کرد: در انتهای این کتاب آلبوم عکسی وجود دارد که از تمامی آداب و رسوم و سنت‌های روستای طامه از جمله بازی‌های بومی و محلی، انواع غذاهای محلی و بومی، رسومات ملی و مذهبی، نوع پوشش زنان و مردان روستا و ... محلی را به تصویر کشیده است که به زیبایی‌های این کتاب افزوده است که تاریخ و تمدن و فرهنگ روستای  شهید پرور روستای طامه را به مخاطب به زیبایی نشان می‌دهد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار