مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: امسال بزرگترین پروژه سلول‌های بنیادی برای درمان فلج اطفال در کودکان ۵ تا ۱۳ ساله استفاده می‌شود و بیماران مورد نظر از قبل پذیرش شده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، مرتضی ضرابی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی کاربرد سلول‌های بنیادی در پزشکی نوین زنجان اظهار داشت: از اوایل دهه 80 تحقیقاتی با عنوان دانش سلول‌های بنیادی انجام شد که به عنوان یک انقلاب در عرصه خدمات پزشکی مطرح شده است.

وی به دو نکته‌ مقام معظم رهبری در مورد بحث اخلاقی این دانش اشاره کرد و گفت: ایشان از دستیابی به دانش سلول‌های بنیادی به عنوان ثروت هنگفت انسانی یاد کرده و تاکید کرده‌اند که باید مراقب بود که قطعات یدکی انسان به ساختن انسان منتهی نشود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان سلول‌های بنیادی خون بند ناف را یکی از انواع سلول‌های بنیادی از نظر منبع عنوان کرد و گفت: خون بند ناف باید بلافاصله و تنها در مدت 5 تا 10 دقیقه جمع‌آوری شود تا لخته نشود.

وی با اشاره به دو بانک عمومی و خصوصی سلول‌های بنیادی ابراز کرد: هزینه نگهداری بانک خون عمومی از طریق دولت یا مراکز خیریه تامین می‌شود ولی در بانک خصوصی یا خانوادگی خانواده‌ها خود هزینه نگه‌داری را پرداخت می‌کنند.

ضرابی از ویژگی‌های مهم سلول‌های بنیادی خون بند ناف به کاهش ریسک آلودگی و دسترسی آسان به آن‌ها اشاره کرد و گفت: این سلول‌های بنیادی در دمای 196- که توسط نیتروژن مایع ایجاد می‌شود نگهداری می‌شوند.

وی تعداد نمونه‌های ذخیره‌سازی شده در بانک عمومی پژوهشکده رویان را 15 هزار و تعداد نمونه‌های ذخیره‌سازی شده در بانک‌های خصوصی نگهداری خون را 81 هزار نمونه عنوان کرد و گفت: ایران بالاترین ظرفیت را در نگهداری سلول‌های بنیادی در منطقه دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه در زنجان نیز حدود یک هزار نمونه در بانک عمومی و بانک خصوصی ذخیره شده است، گفت: تعداد بانک‌های عمومی در جهان کمتر از بانک‌های خصوصی است.

وی موارد استفاده سلول‌های بنیادی را در درمان بیماری‌هایی مثل کم‌خونی مادرزادی، تالاسمی، نقص سیستم ایمنی و غیره عنوان کرد و گفت: از نمونه‌های ذخیره‌سازی شده حدود 20 نمونه تاکنون برای درمان بیماری‌ها استفاده شده است.

ضرابی با بیان اینکه امسال بزرگ‌ترین پروژه سلول‌های بنیادی برای درمان فلج اطفال در کودکان 5 تا 13 استفاده می‌شود، ابراز کرد: این کار ظرف دو ماه آینده انجام می‌شود و بیماران مورد نظر قبلا پذیرش شده‌اند.

وی به همه خانواده‌ها به ویژه کسانی که فرزندان بیمار دارند ذخیره‌سازی خون بند ناف فرزندشان را توصیه کرد و گفت: بیشترین نمونه‌های پیوندی در جهان برای افراد غیرخویشاوند است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه قیمت نمونه‌هایی‌ که‌ از دیگر کشورها خریداری می‌شوند حدود 20 تا 30 هزار یورو است و بیشتر این نمونه‌ها تنها یک نوبت استفاده می‌شوند، تاکید کرد: ما باید ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی را افزایش داده و کشور را از این لحاظ غنی کنیم.

وی هزینه نگهداری اولیه برای بانک‌های خصوصی را 2.5 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: شارژ سالیانه به مبلغ 120 هزار تومان نیز برای نگهداری دریافت می‌شود.

ضرابی با بیان اینکه تعداد 200 تا 300 نمونه بانک عمومی سلول‌های بنیادی مربوط به استان زنجان است، عنوان کرد: مراکز خیریه مثل موسسه مهرانه استان زنجان و افراد خیر می‌توانند در هزینه‌های نگهداری سلول‌های بنیادی کمک کنند.

انتهای پیام/ب

جزییات اجرای بزرگ‌ترین پروژه سلول‌های بنیادی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یا زینب
۰۳:۳۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
سلام یک مرد۴۶ ساله که درکودکی دچار فلج اطفال شده ویکی از پاهایش لاغر شده وقادر به حرکت آن نیست آیا بوسیله ی سلول های بنیادی قابل درمان هست؟ آیا با پیوند پا از شخص دیگیری خوب می شود هزینه ی عملش چقدر میشه؟ آیا توی ایران همچین عملی انجام می شود؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۱:۲۸ ۲۰ دی ۱۳۹۸
من سی وسه سالمه فلج اطفال گرفته بودم فقط قطرپاهام فرق داردکمی لاغراست آیاامکان خوب شدن هست؟