وزیر اتحادیه اروپای ترکیه، اظهارات اخیر «آنگلا مرکل» را برای اعتبار اتحادیه مخرب توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ «عمر چلیک»، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه، ضمن انتقاد از سخنان «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان، درباره به توافق نرسیدن بر سر تعرفه‌های گمرکی مشترک میان دو کشور اظهار تاسف‌ کرد.

«چلیک» که مذاکره کننده ارشد ترکیه نیز محسوب می‌شود، درباره اظهارات اخیر آنگلا مرکل بر سر موضوع تعرفه‌های گمرکی گفت: این اظهارات، مایه تاسف است. هیچ کدام از کشورهای اروپایی حق ندارد به اتحادیه اروپا و کشورهایی که روند عضویت آنها در این بلوک ادامه دارد دستور دهد.

وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه در ادامه به موضوع «عادل اوکسوز»، عضو فراری فرقه تروریستی فتو، اشاره کرد و افزود: موضوع «عادل اوکسوز» کاملا واضح و روشن است. ما با آلمان دوست و متحد هستیم. روابط میان دو کشور دارای پیشینه تاریخی است و انتظار داریم برلین رفتاری مناسب در ارتباط با این موضوع در پیش بگیرد و با آنکارا همکاری کند.هیچ کشوری حق ندارد به یک قاتل پناه دهند.

مرکل شب گذشته در سخنانی تاکید کرد برلین و آنکارا در بسیاری از زمینه‌ها با یکدیگر همکاری نخواهند کرد. صدراعظم آلمان اظهار داشت کشورش دست‌کم در آینده نزدیک قصد ندارد انجام توافق بر سر تعرفه‌های گمرکی واحد میان دو طرف را در دستور کار قرار دهد.

مرکل در این باره گفت: ما طرح جدیدی برای پیشنهاد ورود ترکیه به اتحادیه اروپا ارائه نمی‌دهیم و علاوه بر آن، کمک‌ها برای آمادگی عضویت ترکیه را کاهش داده‌ایم. توافق بر سر تعرفه‌های گمرکی واحد با ترکیه نیز برای مدتی تغییر نخواهد کرد.

تعرفه‌های گمرکی واحد میان ترکیه و اتحادیه اروپا از دسامبر سال ۱۹۹۵ میان دو طرف به اجرا درآمد. این تعرفه ها شامل تمامی کالاهای صنعتی به جز محصولات کشاورزی و خدمات می‌شود.

صدراعظم آلمان درباره دلیل افزایش تنش میان دو کشور گفت: ما عقاید متفاوتی داریم و از بیان این اختلافات در مذاکرات طولانی مدت خود شرمسار نیستیم. ما نتوانستیم در بسیاری از مسائل طرف مقابل را متقاعد کنیم و مشکلات دیگری نیز به مشکلات قدیمی اضافه شده است. روابط ما در حال حرکت رو به دوران سختی است؛ اما باید مذاکرات را ادامه داد.

 

انتهای پیام/

 

ترکیه از آلمان انتقاد کرد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
زنده باد المان ومرکل
آخرین اخبار