رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: بانک‌های زیستی گیاهی، مولکولی، میکروارگانیسم‌ها و بانک سلول‌های انسانی و جانوری آغازی برای ورود به دنیای تولید محصولات زیست فناوری است.

بانک های زیستی آغاز راه تولید محصولات زیست فناوریسید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: تاکنون با تلاش محققان بانک میکرو ارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، 39 هزار و هفت سویه از گروه های مختلف میکروبی شامل باکتری ها، آرکی ها، کپک ها، مخمرها، سیانوباکترها، ریزجلبک ها و دیاتومه ها جداسازی، شناسایی و نگهداری شده اند.

وی افزود: گستردگی میکروارگانیسم ها از نظر تعداد، تنوع محیط های زیست و مسیرهای متابولیک بیشتر از سایر موجودات است، به همین دلیل بررسی تنوع آن ها راه را برای دستیابی به سویه های مفید و ارزشمند صنعتی هموار كرده است.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی  ایران  را کشوری غنی از ذخایر ژنتیکی دانست و حفظ این موفقیت را از نقاط قوت کشور در مباحث زیستی، زیست محیطی و تولیدات زیست فناوری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه 54 سویه از این سویه ها بومی بوده و حاصل تلاش پژوهشگران مرکز است، افزود: این سویه ها از مناطق مختلف کشور جداسازی، شناسایی و اسامى آن ها در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده است که در این میان، معرفی ٢خانواده جدید مخمری و باکتریایی طی ٢ سال گذشته به عنوان دستاوردهای چشمگیر محققان این مرکز به شمار می آید.

شاهزاده فاضلی گفت: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با توجه به مأموریت خاصی که در سال 1386 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، فعالیت خود را آغاز كرد و در حال حاضر دارای چهار بانک زیستی میکروارگانیسم ها، سلول های انسانی و جانوری، گیاهی و مولکولیاست.

جایگاه ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مجامع بین المللی

وی در ادامه بیان کرد: این مرکز طی 10 سال گذشته توانسته یک بانک گسترده زیستی را در کشور پایه گذاری کند و از نگاه تعداد نمونه ها، رعایت استانداردها، ارائه خدمات و معرفی گونه های جدید زیستی جزو برترین های کشور و حتی کشورهای منطقه قرار گیرد.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در ادامه از عضویت در مجامع بین المللی و مورد اعتماد بودن در بین سایر بانک های زیستی جهان، جامع و متنوع بودن بانک های زیستی (بانک گیاهی، بانک مولکولی، بانک میکروارگانیسم ها و بانک سلول های انسانی و جانوری) خبرداد و افزود: موارد فوق آغازی برای ورود به دنیای تولید محصولات زیست فناوری است؛ محصولاتی که در حوزه های سلامت، غذا، دارو، انرژی و محیط زیست جزو جداناشدنی زندگی است.

شاهزاده فاضلی در پایان اظهار کرد: این مرکز در برنامه ششم توسعه در زمینه بهره برداری از ذخایر ژنتیکی می تواند الگوهای مناسبی برای فارغ التحصیلان رشته های حوزه های علوم زیستی درخصوص اشتغال و تولید باشد و در بحث اقتصاددانش بنیان، ارزآورى از تولیدات داخلی، به كارگیری فارغ التحصیلان و خروج نخبگان از کشور گام های مثبتى بردارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار