سیما سمر گفت: هیچ‌گونه حساب‌دهی و تطبیق عدالت در رابطه به قربانیان تروریزم و جنگ صورت نگرفته‌ است.

محکمۀ بین المللی در قضایای جرایم جنگی افغانستان مداخله کندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز چهارشنبه (۲۵ اسد) در یک نشست خبری گفت که هیچ‌گونه حساب‌دهی و تطبیق عدالت در رابطه به قربانیان تروریزم و جنگ صورت نگرفته‌است.

خانم سمر گفت این تحقیق ملی به خاطر این نیست که علیه حکومت یا نهادهای امنیتی و دولتی یا مسؤولیت حکومتی موضوع‌گیری شود، اما به هدف آن است تا یک قشر آسیب‌پذیر که قربانیان جنگ اند، بدون درنظرداشت مسایل قومی و زبانی بررسی شده به آن رسیده‌گی صورت گیرد.

خانم ثمر گفت به خاطر تامین عدالت، اگر حکومت‌ها توانایی نداشته باشند یا نخواهند، دادگاه بین‌المللی می‌تواند در جرایم جنگی مداخله کند و نیاز است ما از محکمل جزایی بین‌المللی استفاده کنیم تا در قضایی داخلی افغانستان که توان‌مندی حقوقی و قضایی به وجود نیامده، با جرایم جنگی و حقوق بشری برخورد کند.

این در حالیست که افغانستان در چهار دهۀ اخیر شاهد خونین‌ترین جنایت‌های جنگی و ضد بشری بوده و فجایع مرگ‌بار با شیوه‌های متفاوت و از آدرس‌های متفاوت هنوز هم ادامه دارد.

اما شکایت‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که با شماری از افرادی که مرتکب جنایت جنگی شده‌اند، برخوردی صورت نمی‌گیرد و حتا مورد حمایت و معافیت نیز قرار می‌گیرند.

از جانبی، به اساس آمار یوناما، از سال ۲۰۰۹ به این طرف ۷۷ هزار نفر از افراد ملکی به دلایل مختلف جنگی و امنیتی در افغانستان کشته شده‌اند.

با این حال، سیما سمر گفت نیاز است تا مردمی که مجبور به بی‌جاشدن(در جریان جنگ‌ها) می‌شوند، تمام حقوق‌شان اعاده شود و دولت مکلف است تا حقوق‌شان را اعاده نماید.

نمایندۀ یوناما نیز گفت که میزان پاسخ‌گویی به جنایت‌های جنگی از طرف عوامل دخیل وجود ندارد و جبران خساره نیز بسیار اندک است.

دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان نگرانی شدیدش را حمله‌های گروه‌های خاص مذهبی و قومی در افغانستان، به ویژه حمله‌های اخیر توسط گروه داعش در میرزا اولنگ ولایت سر پل اظهار داشت.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار