مذاکرات برای بروزرسانی بندهای توافق «نفتا» که میان سه کشور مکزیک، آمریکا و کانادا منعقد شده است، امروز چهارشنبه آغاز می‌شود.

آغاز مذاکرات بروزرسانی قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز نوشت: آمریکا، کانادا و مکزیک چهارشنبه (امروز) مذاکرات بروزرسانی توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) را آغاز می‌کنند. اما سوال بزرگ این است که آیا این توافق از آزمون «آمریکا اولویت ما است» (شعار انتخاباتی ترامپ) سربلند بیرون می‌آید یا خیر؟

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا باور دارد توافق نفتا باعث شده کارخانه‌های آمریکایی در شرایط بدی قرار بگیرند و شغل‌هایی با دستمزد کم در مکزیک ایجاد شود. حال مذاکره‌کنندگان باید اثبات کنند که با تغییرات احتمالی که در این توافق ایجاد می‌شود، این روند تغییر می‌کند.

ترامپ که رسیدگی به امور تجاری را در کانون تبلیغات ریاست‌جمهوری خود قرار داده‌ بود و وعده داد به بخش تولید جان تازه‌ای ببخشد مدت کوتاهی پس از اینکه وارد کاخ سفید شد آمریکا را از پیمان تجاری اقیانوس آرام (ترنس-پسیفیک) خارج کرد. اما از آن زمان به بعد از وعده‌های دیگر خود که می‌توان آنها را تهدیدات تجاری نامید، عقب‌نشینی کرد. برای مثال او در زمان برگزاری کمپین‌های انتخاباتی سال 2016 آمریکا، چین را به دستکاری ارز متهم کرد و پیمان نفتا را یک فاجعه خواند. او وعده داد این پیمان را پاره کند.

میزان رونق تجارت در آمریکا، کانادا و مکزیک از سال 1994 که پیمان نفتا به اجرا درآمد چهار برابر شد و در سال 2015 از 1 هزار میلیارد دلار فراتر رفت. بر اساس پیمان نفتا، تمام محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان کانادا، مکزیک و آمریکا در مدت ۱۵ سال بتدریج باید از بین می‌رفت؛ اما این پیمان با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شد و همچنان ادامه دارند.

انتهای پیام/

نشستی برای بروزرسانی قرارداد نفتا آغاز می‌شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار