مدیر جهاد کشاورزی جهرم از عملیات پایش و ردیابی آفت سرخرطومی حنایی در نخلستان‌های این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمدرضا شهابی مدیر جهاد کشاورزی جهرم گفت: با ورود آفت قرنطینه‌ای سرخرطومی حنایی خرما در استان فارس کار پایش و ردیابی این آفت در باغات شهرستان جهرم در حال انجام است.


وی با اشاره به اینکه در همین راستا ۴ کارگاه آموزشی جهت آشنایی کارشناسان با نحوه پایش و ردیابی آفت و آشناسازی و اهمیت آن برای بهره‌برداران دارای باغ نخیلات برگزار شد، افزود: در این کارگاه‌های آموزشی به بیش از ۲۰۰ نفر از بهره‌برداران و کارشناسان در بخش‌های کردیان، سیمکان، خفر و مرکزی جهت تقویت شبکه مراقبت آموزش داده شد.


شهابی بیان کرد: در صورت ورود آفت به باغات شهرستان، به‌دلیل سنتی بودن کشت نخیلات تنها امید باغداران در شرایط خشکسالی و بحران آب می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد که می‌طلبد مسؤولان استانی و کشوری گام‌های موثری در روند کنترل آفت قرنطینه‌ای بردارند.

«آفت سرخرطومی خرما» حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به حنایی رنگ با ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر طول، دارای خرطومی بلند و خمیده است و از جوانه مرکزی غلاف‌های تازه تغذیه می‌کند و در نهایت باعث خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.


سوسک‌های سرخرطومی حنایی در دوران بلوغ نسبتاً بزرگند و رنگ قرمز آجری دارند؛ لارو این سوسک می‌تواند بدون تظاهر بیرونی سوراخ‌هایی به طول یک متر در تنه درخت نخل ایجاد کند و در نتیجه باعث تضعیف و مرگ نخل شود.


معمولاً خسارت این حشره به‌سادگی قابل مشاهده نیست و درختان آلوده در ظاهر کاملاً سالم و سبز هستند و نخلداران زمانی متوجه حضور این آفت می‌شوند که درخت بدون هیچ دلیل خاصی می‌افتد.


حشرات بالغ این آفت قدرت پرواز بالایی دارند و بعد از نابود کردن یک نخلستان می‌توانند تا چندین کیلومتر به سمت درختان سالم نخلستان دیگر پرواز و چرخه جدیدی ایجاد کنند.


برای شناسایی این آفت باید تک‌تک درختان نخلستان‌های مشکوک به آلودگی توسط "کارشناسان ردیاب" بررسی شود که با در نظرگرفتن سطح زیر کشت نخیلات در کشور این کنترل و مهار هزینه سرسام‌آوری را به همراه دارد.
انتهای پیام/ر

آغاز عملیات ردیابی آفات در باغات جهرم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.